• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان فرایند سیاست‌گذاری اچ آی وی/ ایدز در ایران: بخش دوم از تدوین تا ارزشیابی سیاست و چالش‌های مرتبط
تعداد صفحات 11
نویسنده رحیم خدایاری زرنق - حمید رواقی - لیلا دشمنگیر
مشخصات نشریه فصلنامه تصویر سلامت - مرکز تحقیقات مدیریت خدمات بهداشتی درمانی تبریز شماره 3
تاریخ انتشار 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 144-134
زبان فارسی
کلید واژه ایران  سیاست‌گذاری  ایدز  تحلیل سیاست  تدوین سیاست  اجرای سیاست  ارزشیابی سیاست  
چکیده زمينه و اهداف: لازمه دستيابي به يک سياست مطلوب کسب درک درست و بينش صحيح در خصوص فرايند سياست گذاري است. اين مطالعه با هدف تحليل فرايند سياست گذاري ايدز (تدوين، اجرا و ارزشيابي) در ايران صورت گرفت.
مواد و روش ها: مطالعه اي کيفي و اکتشافي است که با بهره گيري از مرور مستندات و مصاحبه و در سال هاي 94-95 انجام شده است. انتخاب اسناد با روش نظام مند و افراد مطلع کليدي با روش هاي غير احتمالي صورت گرفت. با استفاده از راهنماي مصاحبه، تعداد 32 مصاحبه نيمه ساختاريافته انجام شد. براي تحليل داده ها از روش تحليل چارچوبي با کمک نرم افزار MAXQDA استفاده شد.
يافته ها: تدوين سياست ايدز در دو مسير مشخص کارگروه کشوري در قالب برنامه ملي استراتژيک و کميته کاهش آسيب ستاد مبارزه با مواد مخدر صورت مي گيرد، اما بيشتر حالت جزيره اي داشته و هنوز به همگرايي مطلوبي نرسيده است. رويکرد کشور در اجراي سياست ها از بالا به پايين است و وظيفه ارتقا تعامل بين سازمان هاي مختلف بر عهده کميته کشوري و زيرکميته هاي مربوطه و استاني است که با چالش هايي مواجه است. فرايند ارزشيابي نيز عليرغم داشتن ساختار مشخص از چالش هايي همچون نبود قدرت اجرايي لازم، عدم پيش بيني منابع، ضعف ارزشيابي سيستماتيک و همکاري ناکافي سازمان هاي شريک برنامه رنج مي برد.
نتيجه گيري: سياست گذاري کاملا دولتي و ناديده گرفتن نقش جامعه مدني و سمن ها در فرايند سياست گذاري کاملا مشهود است. به نظر مي رسد اصلاح ساختار و فرايند سياست گذاري ايدز مي تواند بخش زيادي از مشکلات نظام اجرا، پايش و ارزشيابي را نيز مرتفع کند.

کد مقاله 33462
تعداد بازدید 242

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397