• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارتباط خودکارآمدی با استرس ادراک شده در همسران جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه جنگی
تعداد صفحات 9
نویسنده اعظم ساربانی - خلیل علی محمدزاده - حمید حجتی
مشخصات نشریه فصلنامه علوم مراقبتی نظامی سال 4 شماره 2 پیاپی 12
تاریخ انتشار تابستان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 110-102
زبان فارسی
کلید واژه همسران جانبازان  جانبازان PTSD  خودکارآمدی  جانبازان  همسران جانبازان اختلال استرس پس از ضربه  کاشان (شهرستان)  استرس پس از سانحه  استرس ادراک شده   سانحه جنگی  
چکیده مقدمه: زندگی با فردی که به اختلال استرس پس از سانحه جنگی مبتلا شده است، موجب افزایش استرس و ناسازگاری‌های زناشویی می‌گردد. این فشارها موجب کاهش خودکارآمدی همسران می‌گردد.
هدف: این مطالعه با هدف ارتباط خودکارآمدی با استرس ادراک شده در همسران جانبازان استرس پس از سانحه جنگی انجام گرفت.
مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی همبستگی با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده بر روی 187 نفر از همسران جانبازان مبتلا به استرس پس از سانحه جنگی شهر کاشان در سال 1395 انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه خودکارآمدی شرر (Sherer) و پرسشنامه استرس ادارک شده (Perceived Stress Scale) بود که به روش خودگزارش دهی جمع‌آوری شد. سپس داده‌ها با آمار توصیفی (جداول، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی اسپیرمن، من ویتنی) توسط نرم‌افزار spss نسخه 21 تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: میزان خودکارآمدی 7/79‌‌ ± ‌3‌/43 و میزان استرس ادراک شده 2/61‌‌‌ ± ‌64‌/30 بود. آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین خودکارآمدی با استرس ادارک شده ارتباط معنی‌داری را نشان داد ( 0/001‌ P‌ = ، 0/4-‌ r‌ = ) به طوری که با افزایش خودکارآمدی میزان استرس ادراک شده در همسران جانبازان کمتر می‌شد.
بحث و نتیجه‌گیری: با افزایش میزان خودکارآمدی، میزان استرس ادارک شده در همسران جانبازان کمتر می‌شود. لذا، آموزش شیوه‌های افزایش خودکارآمدی در جهت مقابله با استرس توصیه می‌گردد.

کد مقاله 33419
تعداد بازدید 239

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397