• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی آگاهی از نیازهای آموزشی سلامت دوران بلوغ دختران نوجوان نابینای شهر تهران
تعداد صفحات 7
نویسنده رزا بهاری شرق - فرخنده امین شکروی - منیره  انوشه - اعظم گودرزی
مشخصات نشریه فصلنامه علوم مراقبتی نظامی سال 3 شماره 4 پیاپی 10
تاریخ انتشار زمستان - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 263-257
زبان فارسی
کلید واژه بلوغ  دختران نوجوان  دختران نابینا  بلوغ دختران  سلامت دختران  نیازهای آموزشی  تهران  آموزش سلامت  سلامت بلوغ دختران  نابینا  سلامت بلوغ  آگاهی دختران  نیازهای بهداشتی  
چکیده مقدمه: دوران بلوغ در نوجوانان همواره با تغییرات جسمی و روحی زیادی همراه است و نوجوان در این دوران از زندگی نیازمند آموزش می‌باشند. از آنجایی که فقدان بینایی در دختران نوجوان نیاز به آموزش را در آن‌ها حساس‌تر می‌کند.
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی نیازهای آموزش سلامت دوران بلوغ در دختران نوجوان نابینای مراکز استثنائی شهر تهران صورت گرفته است.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی می‌باشد که 100 نفر از دختران نابینای 9 تا 19 سال بر اساس نمونه‌گیری آسان مبتنی بر معیارهای ورود در سال تحصیلی 92-91 وارد مطالعه شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 30 سؤال بوده که بعد از تأیید روایی و پایایی در اختیار نمونه‌ها قرار گرفت. برای آنالیز داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد.
یافته‌ها: میزان آگاهی مطلوب در خصوص بهداشت جسمانی و روانی به ترتیب 12% و 28% بود و مهم‌ترین منبع کسب اطلاعات، مادران دختران نابینا با فراوانی 42 (42%) بودند.
بحث و نتیجه‌گیری: آموزش دوران بلوغ به منظور افزایش میزان آگاهی دختران نابینا در ارتباط با بهداشت جسمانی و روانی، یک ضرورت می‌باشد. از آنجایی که نوجوانان نابینا مهم‌ترین منبع کسب اطلاعات در زمینه آگاهی بهداشت دوران بلوغ خود را مادرانشان ذکر کرده‌اند، بنابراین با آموزش مادران این افراد، بر اساس نیازهای نوجوانان می‌توان به نتایج مثبتی دست یافت.

کد مقاله 33417
تعداد بازدید 232

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397