• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه صمیمیت جنسی، رضایت از زندگی و راهبردهای مقابله‌ای در زنان یائسه و غیر یائسه مراجعه کننده به مراکز بهداشتی
تعداد صفحات 8
نویسنده سودابه بساک نژاد - پریا عباده اهوازی - مهناز مهرابی زاده هنرمند
مشخصات نشریه دوماهنامه مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا شماره 6
تاریخ انتشار بهمن و اسفند - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 396-389
زبان فارسی
کلید واژه راهبردهای مقابله‌ای  یائسگی  زنان یائسه  صمیمیت جنسی  سبک مقابله هیجان‌ مدار  رضایت‌مندی از زندگی  سبک مقابله مسئله‌مدار  راهبردهای مسأله محور  راهبردهای هیجان محور  زنان غیر یائسه  رضایت از زندگی زنان  اهواز (شهرستان)  
چکیده مقدمه: یائسگی یکی از مراحل زندگی زنان است که با تغییرات جسمی و روانی همراه است. هدف پژوهش حاضر مقایسه صمیمیت جنسی، رضایت از زندگی و راهبردهای مقابله‌ای در زنان یائسه و غیریائسه مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی صنعت نفت اهواز بوده است.
روش‌کار: روش این پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی است و نمونه آن ۲۰۰ نفر از زنان یائسه و غیریائسه‌ای بوده‌اند که به‌روشِ نمونه‌گیری در دسترس، در سال ۹۵ و از بین مراجعان به مراکز بهداشتی صنعت نفت اهواز انتخاب شده‌اند. این گروه‌ از مراجعان به‌روشِ جور کردن از نظر سن، تأهل، وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی و سلامت جسمی همتا شده‌اند. ابزارهای خود‌گزارشی شامل پرسش‌نامه نیازهای صیمیت باگاروزی، پرسش‌نامه رضایت از زندگی و پرسش‌نامه راهبردهای مقابله‌ای لازاروس بود. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه ۱۸ و با سطح معنی‌داری ۰/۰۵ تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: بین میانگین نمره صمیمت جنسی (۰/۰۰۱ = P)، رضایت از زندگی (۰/۰۰۴ = P)، راهبرد مقابله‌ای هیجان‌مدار (۰/۴ = P)، و مقابله‌ای مسئله‌مدار (۰/۰۱ = P)، در دو گروه تفاوت معنی‌داری به ‌دست آمد.
نتیجه گیری: پس از شروع دوران یائسگی، صمیمیت جنسی و رضایت از زندگی کاهش می‌یابد و زنان یائسه، متناسب با تغییرات روانی و جسمی خود و برای مقابله با وضعیت استرس‌زا، از راهبردهای هیجان‌مدار استفاده می‌کنند.

کد مقاله 33414
تعداد بازدید 286

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397