• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی ارتباط میان اشتیاق و خودکارآمدی شغلی با تعارض شغل خانواده در پرستاران زن شهر تهران
تعداد صفحات 11
نویسنده هلیا رحیمی - عبدالرحیم کسایی اصفهانی - اسماعیل اسدپور
مشخصات نشریه دوماهنامه مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا شماره 6
تاریخ انتشار بهمن و اسفند - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 376-366
زبان فارسی
کلید واژه تعارض کار خانواده  تهران  پرستاران  پرستاران زن  تعارض خانواده با کار  بیمارستان‌های شهر تهران  پرستاران بیمارستان‌های تهران  اشتیاق شغلی  بیمارستان‌های دولتی  خودکارآمدی شغلی  
چکیده مقدمه: امروزه بسیاری از پرستاران با چالش متعادل‌سازی نقش‌های شغلی و خانوادگی خود مواجه هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش اشتیاق و خودکارآمدی شغلی پرستاران زن، در پیش‌بینی تعارض کار – خانواده انجام شده است.
روش‌کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ همبستگی است و جامعه آماری آن کلیه پرستاران زن بیمارستان‌های دولتی شهر تهران، در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۶ را در بر می‌گیرد که جمعیتی معادل 12000 نفر بوده‌اند. حجم نمونه ۳۸۱ نفر بود که به‌روشِ نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب و با پرسش‌نامه‌های تعارض کار ـ خانواده، اشتیاق شغلی و خودکارآمدی ارزیابی شدند. داده‌های آماری با آزمون‌های توصیفی و استنباطی مانند همبستگی پیرسون و رگرسیون گام‌به‌گام و نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۲ تجزیه‌وتحلیل شد. سطح معنی‌داری در این مطالعه 0/05 است.
یافته‌ها: نتایج نشان داد بین نمره کلی اشتیاق شغلی و مؤلفه‌های آن با تعارض شغل - خانواده و تعارض خانواده - شغل ارتباط منفی معناداری وجود دارد (0/39- B = ، 0/05 > P ). همچنین بین مؤلفه‌های خودکارآمدی شغلی و نمره کلی خودکارآمدی با تعارض شغل - خانواده و تعارض خانواده - شغل ارتباط منفی معناداری دیده شد (0/16- B = ، 0/05 > P ).
نتیجه گیری: اشتیاق و خودکارآمدی شغلی موجب کاهش تعارض شغل - خانواده می‌شود و می‌توان از نتایج حاصل از پژوهش در طراحی برنامه‌های آموزشی پرستاران برای کاهش تعارضات کار و خانواده استفاده کرد.

کد مقاله 33413
تعداد بازدید 292

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397