• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تأثیر مشاوره گروهی بر آگاهی و نگرش بیماری ایدز در دختران نوجوان ساکن در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی
تعداد صفحات 9
نویسنده فاطمه شبیری - فهیمه عزتی آراسته - پریسا پارسا - یونس محمدی
مشخصات نشریه دوماهنامه مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا شماره 5
تاریخ انتشار بهمن و اسفند - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 225-217
زبان فارسی
کلید واژه دختران نوجوان  مشاوره گروهی  نوجوانان ساکن مراکز شبانه روزی  همدان  مراکز شبانه روزی بهزیستی  ایدز  دانش دختران  نگرش دختران  دیدگاه نوجوانان  آگاهی دختران  آگاهی نوجوانان  دانش نوجوانان  
چکیده مقدمه: بیماری ایدز از جدی­ ترین مشکلات بهداشتی و مهلک­ ترین بیماری عفونی واگیردار قرن حاضر می­ باشد. عدم آگاهی کافی از بیماری، نوجوانان را به راحتی در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار می­ دهد. افزایش دانش و نگرش بیماری ایدز بهترین راه پیشگیری از بیماری محسوب می­ شود. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر مشاوره گروهی بر اگاهی و نگرش بیماری ایدز در دختران نوجوان می باشد.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه مداخله ای نیمه تجربی (تک گروهی) است که در سال ۱۳۹۵ بر روی دختران نوجوان ساکن مراکز شبانه روزی بهزیستی شهر همدان انجام شد و کلیه افراد واجد شرایط (۳۰ نفر) وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه سه قسمتی شامل مشخصات دموگرافیک، سنجش آگاهی و نگرش بود که سه بار (قبل، بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله) مورد استفاده قرار گرفتند. روایی پرسشنامه ها از طریق اعتبار محتوایی و صوری و پایایی آنها با ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. داده ها با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS-۲۰ تجزیه و تحلیل گردید. میزان p کمتر از ۰/۰۵ معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادند که در حیطۀ آگاهی قبل از مداخله ۴۰% آگاهی ضعیف داشتند و در حیطۀ نگرش ۳۶/۶% افراد نگرش ضعیف داشتند و همچنین آگاهی و نگرش بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله در طول زمان نسبت به قبل مداخله به‌شکل معنی‌داری افزایش یافته است ( ۰/۰۰۱ > P ).
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که مداخله آموزشی به روش مشاوره گروهی بر آگاهی و نگرش بیماری ایدز دختران نوجوان مراکز شبانه روزی موثر است.

کد مقاله 33411
تعداد بازدید 295

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397