• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی آگاهی و نگرش پرستاران و بهیاران شیراز در مورد بیماری ایدز
تعداد صفحات 10
نویسنده پروین افسر کازرونی - علیرضا حیدری - محمود امینی لاری - مهراب صیادی - مژگان ثابت
مشخصات نشریه دوماهنامه مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا شماره 2
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1389
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 37-28
زبان فارسی
کلید واژه نگرش  آگاهی  پرستاران  شیراز  سطح آگاهی  ایدز  بهیاران  نگرش پرستاران  
چکیده مقدمه و هدف: ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی از مخاطرات شغلی حرفه های پزشکی و قشر جوان و فعال جامعه به حساب می آید. لذا هدف از انجام این مطالعه تعیین سطح آگاهی و نحوه نگرش پرستاران و بهیاران شیراز در مورد بیماری ایدز بوده است.
روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- مقطعی می باشد. جهت این مطالعه پرستاران و بهیاران شاغل در بیمارستان نمازی شهر شیراز در سال 1388 در نظر گرفته و نمونه مورد نظر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. 178نفر پرستار و 75 نفر بهیار در مطالعه شرکت کردند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه 45 سئوالی شامل 30 سئوال مربوط به آگاهی و 15 سئوال مربوط به نگرش بود. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار آماری (5.11) SPSS انجام گرفت. برای تحلیل داده ها از آزمونهای آنالیز واریانس یک طرفه، ضریب همبستگی اسپیرمن و T-test استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که اغلب نمونه ها زن (5/86%)، متأهل (4/54%) و رسمی (5/34%) بودند. اکثر پرستاران (9/62 %) و بهیاران (7/65 %) آگاهی متوسط و اغلب پرستاران (9/55 % ) و بهیاران (3/57 %) نگرش ضعیفی درباره بیماران ایدزی داشتند. بین سطح آگاهی پرستاران با منبع کسب اطلاعات از نظر آماری رابطه معنی داری مشاهده شد ( 004/0 P = ). بین سطح نگرش پرستاران با بخشهای مختلف بیمارستان ( 025/ 0 P = ) و بین سطح نگرش پرستاران با منبع کسب اطلاعات ( 025/ 0 P = ) از نظر آماری رابطه معنی داری مشاهده شد. بین سطح آگاهی پرستاران با نگرش آنها (001/0 P =) و بین سطح آگاهی بهیاران با نگرش آنها نیز رابطه آماری معنی داری داشت ( 001/0 P = ).
نتیجه نهایی: سطح آگاهی متوسط ناشی از تمرکز بر آموزشهای تکراری و عدم توجه به نوآموزی مطالب جدید می باشد و نگرش ضعیف پرسنل به دلیل عدم وجود اقدامات آموزشی و فرهنگی می باشد لذا توجه مسئولین به آموزشهای مستمر و جدید در قالب برنامه ریزی مدون ضروری می باشد.

کد مقاله 33392
تعداد بازدید 254

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397