• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان‌های شهر تهران درباره بیماری ایدز
تعداد صفحات 4
نویسنده بتول خداکرمی - رفعت بخت
مشخصات نشریه دوماهنامه مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا شماره 1
تاریخ انتشار تابستان - 1385
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 15-12
زبان فارسی
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  تهران  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  نگرش دانش‌آموزان دختر  ایدز  دانش‌آموزان دبیرستانی  آموزش  آگاهی‌ دانش‌آموزان دبیرستانی  دیدگاه دانش‌آموزان  
چکیده مقدمه و هدف: ایدز سندرم نقص ایمنی اکتسابی ناشی از ویروس مختل کننده ایمنی بدن است. افراد با یکبار آلودگی به این ویروس برای تمام عمر آلوده می شوند. و احتمالا در اثر هجوم بیماریهای فرصت طلب که از ضعف سیستم ایمنی بدن استفاده می کنند از پا در می آیند. از آنجا که ایدز فاقد واکسن و دارو و سرم درمانی است و از مرحله کنترل گامی فراتر گذاشته نشده است. آگاهی مردم بخصوص نوجوانان به راههای انتقال، روشهای پیشگیری، عمل به اعتقادات و باور مذکور تنها راه مقابله با گرفتاری به آن است. به همین منظور جهت بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی و نگرش دانش آموزان دختر سال آخر دبیرستانهای شهر تهران درباره ایدز انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است و جامعه پژوهش کلیه دانش آموزان دختر دبیرستانهای شهر تهران بودند. جهت تعیین حجم نمونه یک مطالعه مقدماتی انجام شد و تعداد نمونه به گونه ای تعیین شد که بتواند معرف جامعه مورد مطالعه باشد. تعداد نمونه ها 3200 نفر بودند که به روش مداخله ای از میان دانش آموزان دختر دبیرسانهای شهر تهران بصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه بود که در دو مرحله قبل و بعد از آموزش به فاصله 15 روز توسط دانش آموزان تکمیل شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که اختلاف معنـی داری در میزان آگاهــی قبل و بعد از آمــوزش دانش آمـــوزان وجــود دارد. (05/0 > p 14 و /7- = z) همچنین آموزش در ایجاد تغییر در نگرش قبل و بعد از آموزش موثر بود و اختلاف معنی دار آماری نشان داد. ( 05/0 < p و 14/7- = z) بر اساس نتایج تحقیق مشخص شد که اکثریت دانش آموزان در مورد بیماری ایدز دارای آگاهی متوسط بودند و منبع کسب اطلاعات اکثریت نمونه ها (81%) وسائل ارتباط جمعی بود.
نتیجه گیری: بطور کلی نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که آگاهی اکثریت دانش آموزان از بیماری ایدز پایین است. و نگرش منفی آنها نسبت به بیماری ایدز نمایانگر اهمیت نقش وسائل ارتباط جمعی در بالا بردن سطح آگاهی و اصلاح نگرش است.

کد مقاله 33385
تعداد بازدید 294

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397