• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی اثربخشی روان درمانی معنوی مذهبی مبتنی بر آموزه‫‌های اسلام بر کیفیت زندگی زنان نابارور
تعداد صفحات 11
نویسنده کاظم معاضدی عالی - پرویز پرزور - ذبیح اله پیرانی - حدیث عدل - هما احمدی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت و بهداشت سال 9 شماره 5 پیاپی 39
تاریخ انتشار زمستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 599-589
زبان فارسی
کلید واژه روان درمانی  زنان نابارور  کیفیت زندگی زنان  ناباروری  شیراز  آموزه‌های اسلامی  کیفیت زندگی  کیفیت زندگی ناباروری  روان درمانی معنوی مذهبی  
چکیده زمینه و هدف: بررسی‫ها نشان می‫دهند که اثرات روان شناختی منفی ناباروری برای زنان در مقایسه با مردان بیشتر است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روان درمانی معنوی- مذهبی مبتنی بر آموزه ‫های اسلام بر کیفیت زندگی زنان نابارور است.
روش کار: روش این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه زنان نابارور شهر شیراز در تابستان سال 1396 تشکیل می‫دادند. نمونه آماری بالغ بر 36 نفر 18 نفر گروه ازمایش و 18 نفر گروه کنترل بود که به روش نمونه گیری در دسترس از مراکز ناباروری شیراز انتخاب شدند. دو گروه از نظر ملاک‫های ورود به پژوهش همتا شدند و گروه آزمایش به مدت 8 جلسه هفتگی 45 دقیقه ای تحت روان‫درمانی معنوی- مذهبی مبتنی بر آموزه‫های اسلام قرار گرفتند؛ در حالی‫که گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. هر دو گروه پرسشنامه کیفیت زندگی (فرم کوتاه 36 سوالی، 36-SF) را قبل از مداخله به عنوان پیش آزمون و بعد از مداخله به عنوان پس آزمون تکمیل کردند.
یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-16 و آزمون تحلیل کوواریانس انجام شد. تأثیر برنامه آموزش معنوی- مذهبی مبتنی بر آموزه‫های اسلام بر کیفیت زندگی در سطح کمتر از 05/0 معنی دار بود، بدین معنی که 882/0 از تغییرات حاصل در میانگین نمرات پس‫آزمون نسبت به پیش‫آزمون متغیر کیفیت زندگی در گروه آزمایش به علت برنامه آموزش معنوی- مذهبی مبتنی بر آموزه‫های اسلام بود.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که اثربخشی روان درمانی معنوی- مذهبی مبتنی بر آموزه‫های اسلام بر کیفیت زندگی زنان نابارور تأثیر داشت و آنها را بهبود بخشید. لذا این امر در جامعه ما، که مذهب و معنویت جایگاهی ویژه دارد، توجه بیشتری می طلبد.

کد مقاله 33375
تعداد بازدید 238

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397