• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان چالش‫‌های پیش روی دختران نوجوان ایرانی در دسترسی به اطلاعات و خدمات بهداشت باروری و جنسی
تعداد صفحات 14
نویسنده خدیجه میرزایی نجم آبادی - راحله بابازاده - عباس موسوی - محمد شریعتی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت و بهداشت سال 8 شماره 5 پیاپی 34
تاریخ انتشار زمستان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 574-561
زبان فارسی
کلید واژه دختران نوجوان  خدمات بهداشتی  بهداشت باروری  بهداشت جنسی  دختران ایرانی  موانع اجتماعی  موانع فرهنگی  خدمات بهداشت باروری  بهداشت باروری نوجوانان  مطالعه کیفی  بهداشت باروری در ایران  دسترسی به اطلاعات  نوجوان ایرانی  موانع سیاسی  موانع ساختاری  موانع اجرایی  
چکیده زمینه و هدف: نوجوانان به دلیل فقدان دانش و مهارت‫های لازم برای جلوگیری از رفتارهای پرخطر و همچنین عدم دسترسی قابل قبول و مناسب به اطلاعات و خدمات بهداشت باروری گروه سنی آسیب پذیری هستند. مطالعه حاضر با هدف کشف نقطه نظرات و تجربیات دختران نوجوان و بزرگسالان کلیدی در رابطه با چالش‫های پیش روی دختران نوجوان ایرانی در دسترسی به اطلاعات و خدمات بهداشت باروری و جنسی انجام شد.
روش کار: این مطالعه یک مطالعه کیفی است. داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختارمند و بحث های گروهی با 247 دختر نوجوان و 71 بزرگسال کلیدی شامل سیاست‫گزاران بهداشتی، مدیران دولتی، غیردولتی و بین‫المللی برنامه های بهداشتی، ارائه کنندگان خدمات بهداشتی، مادران، معلمان، جامعه شناسان و روحانیون در چهار شهر ایران جمع آوری شدند. داده ها از طریق آنالیز محتوی با استفاده از نرم افزار MAXQDA-10 کدکذاری و طبقه بندی شدند.
یافته ها: چالش های اصلی مشخص شده در چهار طبقه جای گرفتند: 1- چالش های سیاسی مانند عدم اتخاذ استراتژی مشخص از طرف دولت، 2- چالش های فرهنگی و اجتماعی مانند تابوها، 3- چالش های ساختاری و اجرایی مانند ساختار نامناسب نظام سلامت، و 4- عدم استفاده از پتانسیل بالقوه مذهب.
نتیجه گیری: در ایران، مفهوم بهداشت باروری نوجوانان به خوبی درک نشده و بسیار بحث انگیز است. دولتمردان و سیاست گزاران باید به منظور غلبه بر چالش های دسترسی، در فراهم سازی خدمات بهداشت باروری هماهنگ با ارزش‫های دینی و فرهنگی جامعه برای دختران نوجوان تلاش نمایند.

کد مقاله 33372
تعداد بازدید 226

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397