• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش سرسختی روان‌شناختی، صبر و خوش‬‌بینی اسلامی در پیش‬ بینی رضامندی زناشویی پرستاران (با نگرش به منابع اسلامی)
تعداد صفحات 13
نویسنده سجاد بشرپور - پرویز پرزور - کاظم معاضدی عالی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت و بهداشت سال 8 شماره 2 پیاپی 31
تاریخ انتشار بهار - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 203-191
زبان فارسی
کلید واژه رضایت زناشویی  صبر  زنان متأهل  سرسختی روان‌شناختی  پرستاران  اردبیل  پرستاران زن  رضایتمندی زناشویی زنان  منابع اسلامی  خوش‌ بینی   رضامندی زناشویی اسلامی  پرستاران متأهل  خوش بینی اسلامی  
چکیده زمینه و هدف: تنش و شرایط دشوار در برخی از مشاغل از جمله پرستاری، روابط خانوادگی و زناشویی را به شدت مختل میکند. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرسختی روان شناختی، صبر و خوش بینی اسلامی در پیش بینی رضامندی زناشویی پرستاران زن انجام گرفت.
روش کار: این پژوهش مطالعه‌ای توصیفی- مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه پرستاران زن متأهل بیمارستانهای دولتی شهر اردبیل در سال 1393 بودند که از این میان تعداد 144 پرستار زن، به روش نمونه‌گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از شاخص های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه بر روی spss-17 تجزیه و تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج این پژوهش نشان داد که سرسختی روان شناختی ( 49/0 r = )، خوش بینی اسلامی ( 43/0 r = ) و صبر ( 41/0 r = ) با رضامندی زناشویی رابطه مثبت معناداری دارند. نتایج‌ تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که 6/34 درصد رضامندی زناشویی پرستاران بر اساس سرسختی روان شناختی، خوش بینی اسلامی و صبر تبیین می شود (001/0 p < ).
نتیجه­ گیری: با توجه به یافته­ های پژوهش حاضر، می توان از طریق آموزش و تقویت سرسختی روان شناختی، خوش بینی و صبر، از تعارضات موجود در زندگی زناشویی پرستاران متأهل جلوگیری نموده و با اتخاذ این رویکردهای روانشناختی توسط آنها، از دخالت دادن تنشهای شغلی به روابط خانوادگی و زناشویی پرهیز نمایند.

کد مقاله 33371
تعداد بازدید 218

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397