• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان آگاهی زنان زنجانی شرکت‏ کننده در کلاس‏‌های مشاوره قبل از ازدواج درباره فاکتورهای خطر مرتبط با پیامد نامطلوب بارداری (سال 89)
تعداد صفحات 8
نویسنده اعظم ملکی - سعیده مظلوم‌زاده
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت و بهداشت سال 5 شماره 1 پیاپی 16
تاریخ انتشار بهار - 1393
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 82-75
زبان فارسی
کلید واژه پیامد بارداری  میزان آگاهی  زنجان (شهرستان)  مشاوره پیش از ازدواج  آثار منفی  آگاهی زنان  فاکتور خطر  
چکیده زمینه و هدف: پیشگیری از پیامدهای نامطلوب بارداری یکی از اهداف مهم بهداشت عمومی است. در این راستا، در مطالعه حاضر آگاهی زنان شرکت‏ کننده در کلاس‏های مشاوره قبل از ازدواج درباره فاکتورهای خطر مرتبط با پیامد نامطلوب بارداری بررسی شد.
روش کار: در یک مطالعه توصیفی مقطعی، آگاهی 400 نفر از زنان شرکت‏ کننده در کلاس‏های مشاوره قبل از ازدواج با روش نمونه‏ گیری تصادفی سیستماتیک بررسی شد. ابزار جمع‏ آوری داده‏ ها پرسشنامه خودساخته شامل مشخصات دموگرافیک و سوالات آگاهی بود که روایی محتوا با استفاده از نظر متخصصان مربوطه و پایایی آن از طریق محاسبه آلفای کرونباخ 94/0 تایید و از جدول فراوانی و آزمون کای دو برای تجزیه و تحلیل داده‏ ها استفاده شد.
یافته ها: میانگین آگاهی زنان از فاکتورهای خطر 39/3 ± 85/5 بود؛ و فقط 8/13 درصد افراد آگاهی خوب داشتند. بیشترین درصد آگاهی مربوط به کم خونی و کمترین درصد مربوط به مصرف سیگار بود. میزان آگاهی با شنیدن مطلبی درباره اسیدفولیک، مراقبت قبل از بارداری و تحصیلات ارتباط معنی‏ داری نشان داد (01/0 > p).
نتیجه گیری: در مطالعه حاضر آگاهی اکثر زنان کم بود. لذا برنامه‏ ریزی برای افزایش آگاهی از جزئیات خطر، در کلاس‏های آموزشی قبل از ازدواج مخصوصاً در افراد بی سواد ضروری به نظر می‏رسد.

کد مقاله 33364
تعداد بازدید 239

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397