• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی الگوی ساختاری رابطه ویژگی‌های شخصیتی و خلاقیت با میانجی‌گری رضایت زناشویی، سازش یافتگی اجتماعی و سلامت روان
تعداد صفحات 16
نویسنده ایرج صفایی راد - مسعود غلامعلی لواسانی - غلامعلی افروز
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 1 پیاپی 18
تاریخ انتشار بهار - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 238-223
زبان فارسی
کلید واژه رضایت زناشویی  دانش‌آموزان دختر  خلاقیت  بهزیستی روان‌شناختی  همدان  دانش‌آموزان تیزهوش  پنج عامل شخصیت  سلامت روانی  روان آزردگی  الگوی ساختاری  سازش یافتگی اجتماعی  دختران تیزهوش  
چکیده زمینه و هدف: خلاقیت ابعاد شناخته شده و ناشناخته بسیاری دارد و تاکنون پژوهش‌های بسیاری درباره عوامل تاثیرگذار بر خلاقیت انجام شده است. مطالعه درباره خلاقیت، به عنوان یکی از مهم ترین ابعاد شناختی شخصیت، بدون توجه به شخصیت و عوامل تاثیرگذار بر آن نابسنده خواهد بود. هدف پژوهش حاضر به بررسی رابطه ویژگی‌های شخصیتی و خلاقیت با میانجی­ گری رضایت زناشویی، سازش ­یافتگی اجتماعی و سلامت روان می‌پردازد.
روش: روش این پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش­ آموزان دختر تیزهوش شاغل به تحصیل در مدارس سمپاد استان همدان و مادران آنها بود. حجم نمونه شامل 435 دانش ­آموز از جامعه مذکور بود که با روش نمونه­ گیری طبقه ­ای نسبی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه شخصیتی نئو (1981)، پرسشنامه رضامندی زناشویی افروز (1390)، مقیاس نگرش خلاقیت عابدی (1383)، فرم کوتاه مقیاس بهزیستی روان­ شناختی ریف (1989) و پرسشنامه سازش ­یافتگی اجتماعی دانش ­آموزان سینها و سینگ (1993) بود و برای تحلیل داده ­ها از روش معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل داده­ ها نشان داد که مدل علّی پژوهش از برازش خوبی برخوردار بوده و در مجموع، تمامی‌ مسیرها به غیر از مسیر روان‎آزردگی بر رضامندی زناشویی و روان‎آزردگی بر خلاقیت، دارای ضریب مثبت بودند.
نتیجه‌گیری: رضامندی زناشویی، سازش یافتگی اجتماعی، و سلامت روان می‌توانند نقش واسطه­ ای در رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و خلاقیت ایفا کنند.

کد مقاله 33363
تعداد بازدید 212

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397