ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش الگو‌های ارتباطی خانواده در پیش ‌بینی هوش هیجانی دانش‌آموزان با اختلال‌ یادگیری خاص
تعداد صفحات 11
نویسنده قربان همتی علمدارلو - حانیه محمد اسمعیل بیگی - محمد رئوف انجم شعاع
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت روان کودک (مصوب وزارت بهداشت) شماره 3 پیاپی 16
تاریخ انتشار پائیز - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 125-115
زبان فارسی
کلید واژه روابط خانوادگی  هوش هیجانی  دانش‌آموزان  جهت‌گیری ارتباطی گفت و شنود  شیراز  اختلال یادگیری  جهت‌گیری ارتباطی هم‌نوایی  الگوی ارتباطی خانواده  مدیریت روابط  اختلال یادگیری ویژه  
چکیده زمینه و هدف: دانش‎آموزان با اختلال یادگیری با وجود داشتن توانایی شناختی مطلوب، دچار مشکلات هیجانی- اجتماعی هستند و در مهارت‏ هوش هیجانی ضعیف عمل می‏ کنند. محیط خانواده می ‏تواند نقش اساسی در تحول مهارت‏ هوش هیجانی داشته باشد، از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش الگو‏های ارتباطی خانواده در پیش ‏بینی هوش هیجانی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. شرکت‏ کنندگان پژوهش شامل 83 نفر از دانش‎آموزان تمامی مراکز اختلالات یادگیری شهر شیراز، در پایه‎های تحصیلی سوم تا ششم در سال تحصیلی 96-1395 بودند که به شیوه در دسترس انتخاب شدند. یرای جمع­ آوری داده ‏ها از پرسشنامه‏ الگوهای ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتزپاتریک (2002) و پرسش‌نامه‏ هوش هیجانی برادبری و گریوز (2005) استفاده شد.
یافته‏ ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که جهت‎گیری گفت‎وشنود به صورت مثبت و جهت‎گیری همنوایی به صورت منفی با هوش هیجانی رابطه دارد (0/01 > P). همچنین یافته‎های رگرسیون چندگانه نشان داد که جهت‎گیری گفت­ وشنود پیش‎بینی‏ کننده مثبت و معنی‏ دار (0/001 > P) هوش هیجانی و خرده­ مقیاس‏های آن، و جهت‎گیری همنوایی (0/05 > p) پیش‎بینی‏ کننده منفی و معنی‏ دار مدیریت روابط و هوش هیجانی است.
نتیجه ‏گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان بیان کرد که کودکان با اختلال یادگیری خاص در خانواده‏ هایی که به بحث و تبادل نظر آزاد تشویق می‎شوند می ‏توانند هوش هیجانی مطلوبی را تجربه کنند و بالعکس در خانواده‎هایی که به طور مداوم همنوایی و یکسان بودن نگرش‎ها و باورها تأکید می­ شود، مدیریت روابط و هوش هیجانی ضعیف‌تری خواهند داشت.

کد مقاله 33360
تعداد بازدید 330

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397