• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارزیابی عصب‌زیست‌شناسی کودک آزاری
تعداد صفحات 16
نویسنده سامان مفاخری باشماق - یحیی نفس زاده - فرنگیس کاظمی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 1 پیاپی 14
تاریخ انتشار بهار - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 153-138
زبان فارسی
کلید واژه کودک آزاری  تنیدگی  تغییرات ساختاری  ارزیابی عصب زیست شناسی  آسیب‌های ساختاری  آسیب‌های کنشی مغز  تغییرات کنشی مغز  تنیدگی روانی  
چکیده زمینه و هدف: کودکان از آسیب ­پذیرترین گروه ­های جامعه هستند و کودک­ آزاری عواقب و آثار منفی فراوانی را در حیطه ­های گوناگون اجتماعی، تحصیلی، خانوادگی، و شغلی به دنبال دارد و سلامت روان­شناختی و عصبی­ زیستی کودک را تحت تأثیر منفی قرار می­دهد. در پژوهش حاضر سعی شده است آسیب ­های ناشی از کودک ­آزاری بر سیستم عصبی­ زیستی فرد به­ صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد.
روش: بررسی داده ­ها در پژوهش حاضر به صورت مروری ساده انجام شده است، بدین‌صورت که با جستجو در متون چاپ­ شده در پایگاه­ های اطلاعاتی داخلی و خارجی، نسبت به جمع ­آوری، طبقه ­بندی و گزارش یافته های مرتبط بین سال­های 2015-1990 میلادی، در زمینۀ تأثیرات عصبی- زیستی کودک­ آزاری اقدام شده است.
یافته ­ها: به­ طورکلی می­ توان تأثیرات کودک­ آزاری را در دو حوزه­ آسیب ­های ساختاری و کنشی در قشر پیشانی مغز، هیپوکامپ، آمیگدال، جسم پینه­ ای، هیپوفیز، و مخچه مورد توجه قرار داد. مکانیزم عصبی­ زیستی پاسخ به تنیدگی روانی ناشی از کودک ­آزاری در دستگاه عصبی خودکار، دستگاه سروتونین، و محور لیمبیک- هیپوتالاموس- هیپوفیز- آدرنال نشان داده شده است. همچنین تأثیرات منفی تجارب ناخوشایند کودک ­آزاری بر دستگاه ایمنی به تأیید رسیده است.
نتیجه­ گیری: در مجموع، مطالعات نشان ­دهنده تأثیرات فراگیر و بلندمدت تنیدگی­ های روانی و بدرفتاری دوران کودکی بر سیستم عصب­ زیستی، و به دنبال آن فرایندهای شناختی- رفتاری و تحولی کودک است.

کد مقاله 33359
تعداد بازدید 220

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397