| عنوان | تأثیر آموزش تابآوری بر سبکهای مقابلهای و خوش بینی کودکان بیسرپرست و بدسرپرست |
| تعداد صفحات | 13 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت روان کودک شماره 4 پیاپی 13 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1396 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 58-46 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | بیسرپرست کودکان بیسرپرست راهبردهای مقابلهای سبک مقابله هیجان مدار دختران بیسرپرست شیوه مقابله اجتنابمدار بدسرپرست سبک مقابله مسئلهمدار آموزش تابآوری خوش بینی تابآوری دختران بدسرپرست اردبیل (استان) کودک بدسرپرست |
| چکیده |
زمینه و هدف: بی سرپرستی و بدسرپرستی همواره اثرات روانی و تربیتی منفی بر کودکان داشته است. پژوهش حاضر با هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تاب آوری بر سبکهای مقابله ای و خوش بینی کودکان بی سرپرست و بدسرپرست بود. روش: این پژوهش به روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دختران 12 تا 16 ساله بی سرپرست و بدسرپرست ساکن در مراکز نگهداری این کودکان در شهر اردبیل در سال 1395 بودند که از میان آنها 30 نفر بهطور تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جای دهی شدند. شرکت کنندگان گروه آزمایش، آموزش تاب آوری را طی 9 جلسه دریافت نمودند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سبکهای مقابله (پاکر و اندلر،1990) و خوش بینی (شییر، کارور و بریج، 1994) استفاده شد و برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوورایانس تک متغیره و چندمتغیره استفاده گردید. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت آماری معنی داری بین میانگین نمرات پس آزمون دو گروه در سبکهای مقابله ای مسئله مدار 0/0505/0 > P ، 15/16 = F )، هیجان مدار ( 0/05 > P ، 36/9 = F ) و خوش بینی (01/0 > P ،21/24 = F ) وجود داشت ولی در سبک مقابله اجتنابی ( 0/05 < P ، 45/1 = F ) تأثیر معناداری یافت نشد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش تاب آوری با افزایش انعطاف پذیری و بهبود سلامت روانشناختی منجر به افزایش سبکهای مقابله ای کارآمد و خوش بینی در کودکان بی سرپرست و بدسرپرست شده است بنابراین میتوان از آموزش تاب آوری در جهت ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی افراد استفاده نمود. |
| کد مقاله | 33356 |
| تعداد بازدید | 357 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...