| عنوان | تأثیر آموزش سبکهای والدگری مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر اضطراب جدایی و نافرمانی کودکان |
| تعداد صفحات | 12 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت روان کودک شماره 2 پیاپی 11 |
| تاریخ انتشار | تابستان - 1396 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 115-104 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | سبک والدگری اصفهان آموزش مادران اختلال اضطراب جدایی آموزش والدین کودکان پیش دبستانی اختلال نافرمانی مقابلهای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) والدگری اضطراب کودکان نافرمانی کودکان والدگری مادران |
| چکیده |
زمینه و هدف: کارکرد خانواده هایی که دارای فرزند مبتلا به اختلال نافرمانی و اضطراب جدایی هستند ممکن است در معرض خطر قرار بگیرد ازاینرو هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش سبک های والدگری مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر کاهش اضطراب جدایی و نافرمانی کودکان پیش دبستانی شهر اصفهان بود. روش: طرح این پژوهش، شبه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران کودکان پیش دبستانی شهر اصقهان در سال 95-1394 بود که 40 نفر از آنها بهطور در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه کنترل و آزمایش (هر گروه 20 نفر) جایدهی شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه علائم مرضی کودک (اسپرافکین و گادو، 1994) بود. برای گروه آزمایشی، آموزش سبک های والدگری مبتنی بر پذیرش و تعهد در 9 جلسه 90 دقیقه ای برگزار شد درحالیکه گروه گواه هیچگونه مداخله ای را دریافت نکردند. داده های بهدستآمده با استفاده روش تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش سبک های والدگری مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر کاهش اضطراب جدایی و نافرمانی مؤثر بوده است ( 0/01 p < ). نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر می توان گفت ازآنجاکه بخش عمده ای از نافرمانی مقابله ای و اضطراب کودکان می تواند مرتبط با سبک والدگری مادران باشد، بنابراین با آموزش سبک های والدگری، مادران موفق شده اند روش تربیتی خود را ارتقا بخشند. |
| کد مقاله | 33354 |
| تعداد بازدید | 367 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...