• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه ویژگی‌های ترسیمی کودکان در خانواده‌های تک فرزند و چند فرزند بر اساس آزمون ترسیم خانواده
تعداد صفحات 11
نویسنده حسین کاویان فر - حبیب الله نادری - عادله اصلی‌پور
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 2 پیاپی 11
تاریخ انتشار تابستان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 81-71
زبان فارسی
کلید واژه چندفرزندی  آزمون ترسیم خانواده  ساری (شهرستان)  خانواده‌‌های تک فرزند  خانواده‌های چند فرزند  تک‌ فرزندی  ویژگی‌های ترسیمی  
چکیده زمینه و هدف: آزمون ترسیم خانواده برای بررسی عملکرد خانواده، کیفیت دلبستگی کودک- والد، و رابطه کودک با سایر اعضای خانواده مفید است. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه ویژگی ­های ترسیمی کودکان خانواده ­های تک ­فرزند و چند­فرزند بر اساس آزمون ترسیم خانواده بود.
روش: طرح پژوهش توصیفی، از نوع علّی مقایسه ­ای بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان خانواده­ های تک­ فرزند و چند­فرزند (دختر و پسر) 7 تا 10 ساله مراجعه ­کننده به مرکز مشاوره و خدمات روان­ شناختی شهر ساری در بهار سال 1396 بود. نمونه­ شامل 14 کودک تک­ فرزند و 16 کودک دارای خواهر و برادر هستند که با توجه به تمایلشان برای ترسیم نقاشی خانواده از بین تمامی کودکان مراجعه­ کننده با روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش، آزمون ترسیم خانواده بود. جهت تحلیل داده ­ها از مجذور خی استفاده گردید.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین کودکان در خانواده­ های تک ­فرزند و چند­فرزند در اولین شخص ترسیم­ شده (05/0 ˂ p) و افزودن فردی جدید (0/05 ˂ p) تفاوت معنادار وجود دارد. در شاخص ­های ترسیمی تفاوت معناداری بین کودکان دو گروه مشاهده نگردید.
نتیجه ­گیری: ترتیب تولد و تعداد فرزندان یکی از عوامل مؤثر در شکل­ گیری شخصیت، ویژگی­ های عاطفی و رفتاری کودکان است و آزمون ترسیم خانواده ابزار مناسبی است تا کودکان در فضایی امن، انگیزه ­ها، ترس ­ها، و تمایلاتشان را بیان کنند.

کد مقاله 33353
تعداد بازدید 240

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397