• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه کیفیت زندگی والدین دارای بیش از یک فرزند با نیازهای ویژه
تعداد صفحات 11
نویسنده مریم طهرانی زاده - محمد سعید مردوخی - رقیه حاجی رستملو
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 2 پیاپی 11
تاریخ انتشار تابستان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 70-60
زبان فارسی
کلید واژه کیفیت زندگی والدین  کردستان (استان)  کیفیت زندگی  کودکان با نیازهای خاص  کودکان بهنجار  مادران فرزندان با نیازهای ویژه  
چکیده زمینه و هدف: داشتن یک کودک با نیاز ویژه برای خانواده­ تنش­ هایی را به وجود می­ آورد و بر کارکرد خانوادگی و روابط والدین با یکدیگر تأثیر منفی می ­گذارد، ازاین‌رو هدف پژوهش حاضر مطالعه کیفیت زندگی والدین دارای بیش از یک کودک با نیاز ویژه بود.
روش: مطالعه حاضر از نوع علی­- مقایسه ­ای بود. جامعه آماری شامل تمامی والدین کودکان با بیش از یک فرزند با نیازهای ویژه و والدین کودکان بهنجار استان کردستان در سال تحصیلی 95-1394 بودند که از بین آنها 160 زوج والدین ­(82 زوج والدین کودکان با نیاز ویژه و 78 زوج والدین کودکان بدون نیازهای ویژه) از طریق نمونه­ گیری در دسترس به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. برای جمع­ آوری داده­ ها از پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان سلامت جهانی (1996) استفاده شد. تحلیل داده­ های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد.
یافته­ ها: یافته ­های پژوهش نشان داد کیفیت زندگی والدین دارای بیش از یک فرزند با نیاز ویژه تفاوت معناداری نسبت به والدین کودکان بهنجار داشت­؛ بدین معنا که والدین کودکان با نیاز ویژه در ابعاد سلامت جسمانی (0/0001 p < ، روابط اجتماعی (0/0001( p < ، سلامت روانی (0/0001( p < ، و سلامت محیط (0/0001( p < تفاوت معناداری در مقایسه با والدین کودکان بهنجار داشتند.
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر حضور کودکان دارای نیازهای ویژه در خانواده بر سلامت روانی و کیفیت زندگی والدین و سایر اعضای خانواده تأثیر منفی می ­گذارد، بنابراین شناسایی نیازهای این خانواده ­ها و حمایت از آنها دارای اهمیت است.

کد مقاله 33352
تعداد بازدید 224

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397