• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر آموزش مثبت اندیشی بر ادراک شایستگی و مهارت‌های اجتماعی کودکان بی‌‌سرپرست و بدسرپرست
تعداد صفحات 11
نویسنده الناز صفار حمیدی - سیمین حسینیان - طیبه زندی‌پور
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 1 پیاپی 10
تاریخ انتشار بهار - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 23-13
زبان فارسی
کلید واژه بی‌سرپرست  کودکان بی‌سرپرست  مثبت اندیشی  ادراک شایستگی  دختران بی‌سرپرست  رشت (شهرستان)  مهارت‌های اجتماعی  بدسرپرست  آموزش تفکر مثبت  دختران بدسرپرست  کودکان دختر  کودک بدسرپرست  
چکیده زمینه و هدف: ازآنجایی‌که مثبت‌اندیشی بر بسیاری از جوانب زندگی افراد تأثیر عمده­ ای دارد، هدف از اجرای این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مثبت‌اندیشی بر ادراک شایستگی و مهارت‌های اجتماعی کودکان بی‌سرپرست و بد‌سرپرست 10 تا 12 ساله بود.
روش: روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی و طرح تک‌گروهی با پیش ­آزمون و پس­ آزمون بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان دختر بی‌سرپرست و بدسرپرست 10 تا 12 سال شهر رشت در سال 1395 بود که از بین آنها 10 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی فرم معلم (گرشام و الیوت، 1990) و پرسشنامه ادراک شایستگی کودکان (هارتر، 1982) بود. مثبت‌اندیشی به صورت 14 جلسه 90 دقیقه‌ای به گروه نمونه آموزش داده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب d کوهن و ضریب g هدگس بررسی شد.
یافته‌ها: نتایج یافته ­ها نشان داد که آموزش مثبت‌اندیشی توانسته است ادراک شایستگی و مهارت‌های اجتماعی کودکان را افزایش دهد و افراد مورد مطالعه شرکت ­کننده در آزمایش در پس­ آزمون به‌طور معناداری، ادراک شایستگی و مهارت‌های اجتماعی بیشتری داشتند (0/05 > p).
نتیجه‌گیری: در مجموع، نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش، سودمندی و تأثیر آموزش مثبت‌اندیشی در افزایش ادراک شایستگی و مهارت‌های اجتماعی کودکان را تأیید می‌کند.

کد مقاله 33349
تعداد بازدید 231

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397