• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر راهبردهای مقابله با تنیدگی بر رضایت زناشویی و تنیدگی والدین کودکان کم توان ذهنی
تعداد صفحات 11
نویسنده تمجید کریمی - فاطمه رنگرزیان - زینب مباشر امینی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 3 پیاپی 8
تاریخ انتشار پائیز - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 117-107
زبان فارسی
کلید واژه رضایت زناشویی  مقابله با تنیدگی  تنیدگی والدینی  تنیدگی  والدین کودکان کم توان ذهنی  رضایت زناشویی والدین  راهکارهای مقابله با تنیدگی  دانش‌آموزان دوره ابتدایی  رشت (شهرستان)  دانش‌آموزان کم‌ توان ذهنی  رضایت زناشویی والدین کودکان کم توان ذهنی  کودکان کم‌ توان ذهنی  تنیدگی زناشویی  
چکیده زمینه و هدف: نگهداری کودک کم‌توان ذهنی برای خانواده بسیار تنش ­آور است و گاهی منجر به تعارضات زناشویی می‌شود. این پژوهش با هدف تأثیر آموزش شیوه‌های مقابله با تنیدگی بر روی رضایت زناشویی و تنیدگی والدین کودکان کم‌توان ذهنی انجام شد.
روش: طرح پژوهش از نوع نیمه ­آزمایشی و به‌صورت پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی والدین دانش آموزان کم‌توان ذهنی مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 1393-1392 شهر رشت بوده است. نمونه مورد مطالعه شامل 20 زوج والدین کودکان کم‌توان ذهنی بودند که به‌طور در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای دهی شدند. از مقیاس افسردگی، اضطراب، تنیدگی-21 و پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. گروه آزمایش در 12 جلسه راهبردهای مقابله با تنیدگی را به‌صورت هفتگی آموزش دیدند درحالی‌که گروه کنترل هیچ مداخله‌ای را دریافت نکردند. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش شیوه‌های مقابله با تنیدگی به‌طور معناداری بر رضایت زناشویی و تنیدگی والدین مؤثر بوده و والدین در گروه آزمایش افزایش معناداری در رضایت زناشویی و کاهش معناداری در تنیدگی نشان دادند ( 05 p < 0/).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش می‌توان آموزش شیوه‌های مقابله با تنیدگی را به‌عنوان یک روش مؤثر در افزایش رضایت زناشویی و کاهش تنیدگی زناشویی والدین کودکان کم‌توان ذهنی به کار برد.

کد مقاله 33347
تعداد بازدید 252

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397