• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه پرخاشگری و دانش هیجانی کودکان پسر بی‌سرپرست و بدسرپرست با کودکان عادی
تعداد صفحات 9
نویسنده ربابه حصارسرخی - محسن اصغری نکاح - انسیه لعل زاده کندکلی - الهام پروانه
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 2 پیاپی 7
تاریخ انتشار تابستان - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 85-77
زبان فارسی
کلید واژه بی‌سرپرست  پرخاشگری  کودکان بی‌سرپرست  کودکان عادی  پرخاشگری کودکان  کودکان پیش دبستانی  بدسرپرست  پسران بدسرپرست  پسران بی‌سرپرست  کودکان پسر  دانش هیجانی  کودک بدسرپرست  
چکیده زمینه و هدف: با توجه به افزایش روزافزون کودکان بی­ سرپرست و مشاهده سازش­ نایافتگی و اختلال­ های هیجانی در آنها که بر اثر جدایی از کانون خانواده به وجود می­ آید، توجه خاص به این کودکان احساس می­ گردد. هدف این پژوهش مقایسه پرخاشگری و دانش هیجانی کودکان پسر بی­ سرپرست و بد­سرپرست با کودکان عادی بود.
روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع علی-­ مقایسه­ ای بود. به منظور بررسی فرضیه­ های پژوهش، 64 کودک 4 تا 6 ساله پسر شامل 32 نفر بی­ سرپرست و بدسرپرست و 32 نفر عادی به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس با استفاده از پرسشنامه پرخاشگری کودکان پیش ­دبستانی واحدی (1386) و آزمون تطبیق هیجانی ایزارد و همکاران (2003)، ارزیابی شدند. داده­ ها با استفاده از روش آماری t دو گروه مستقل و آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد.
یافته ­ها: نتایج آزمون t نشان داد، میزان پرخاشگری کودکان بی ­سرپرست و بد­سرپرست به طور معناداری از کودکان عادی بیشتر بود (0001/0 = p). دانش هیجانی کودکان بی­ سرپرست و بد­سرپرست به طور معناداری کمتر از کودکان عادی بود (0001/0 = p). نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد میزان مؤلفه­ های دانش هیجانی کودکان بی­ سرپرست و بد­سرپرست به طور معناداری کمتر از کودکان عادی بود (05/0 > p).
نتیجه ­گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که میزان پرخاشگری و دانش هیجانی فرزندان تا حد زیادی تحت تأثیر شیوه ­های سرپرستی والدین است.

کد مقاله 33345
تعداد بازدید 232

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397