• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مداخله‌های پیشگیرانه خانواده محور: تأثیر بر روابط والد کودک و روش‌های تربیتی والدین
تعداد صفحات 9
نویسنده محسن شکوهی یکتا - اکرم پرند - محبوبه درگاهی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 2 پیاپی 7
تاریخ انتشار تابستان - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 63-55
زبان فارسی
کلید واژه فرزندپروری  مداخله پیش گیرانه  حل مسئله  سبک‌های تربیتی والدین  مهارت‌های حل مسئله  روش‌های تربیتی خانواده  کودکان دبستانی  دانش‌آموزان دبستانی  رابطه والد فرزند  کودکان پیش دبستانی  سبک‌های تربیتی  آموزش مهارت حل مسئله  دانش‌آموز اول ابتدایی  سبک فرزندپروری  آموزش خانواده‌ محور  کودک متفکر  مداخله خانواده محور  برنامه آموزشی خانواده محور  
چکیده زمینه و هدف: بسیاری از والدین با سبک تربیتی خود فرصت اندیشیدن و یافتن راه‌حل مشکلات را به فرزندان خود نمی‌دهند؛ این امر احتمال بروز مشکلات رفتار را در فرزندان افزایش می‌دهد. در راستای پاسخ دهی به این نیاز والدین بسته‌های آموزشی متفاوتی طراحی و اجرا شده است که یکی از آنها کودک متفکر نام دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش کودک متفکر به عنوان یک روش تربیتی خانواده‌محور مبتنی بر مهارت‌های حل‌مسئله، بر سبک‌های تربیتی و تعامل والد- کودک است.
روش: گروه نمونه شامل 40 نفر از والدین نوآموزان پیش‌دبستانی و دانش‌آموزان پایه اول دبستان بوده است. روش پژوهش شبه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون و تک ­گروهی بوده است. برنامه آموزشی کودک متفکر با هدف تغییر الگوهای فرزندپروری طراحی شد. این برنامه آموزشی در 9 جلسه 2 ساعته در هر هفته برگزار ‌شد. به منظور ارزیابی اثربخشی برنامه از پرسشنامه روش‌های تربیتی (شکوهی‌یکتا و پرند، 1386) و پرسشنامه رابطه والدـ کودک (جرارد، 1994) استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که آموزش روش حل‌مسئله به والدین به­ طورمعناداری در بهبود سبک تربیتی والدین مؤثر بوده است ( 01/0 p < ) و نیز برنامه آموزشی به والدین میانگین خرده­ مقیاس‌های رضایت‌مندی و ارتباط را در رابطه والد- کودک به طور معناداری تغییر داده است ( 05/0 p < ).
نتیجه­ گیری: برنامه آموزشی کودک متفکر به والدین می­ تواندکمک کند تا از روش‌های مؤثر نظیر حل‌مسئله به‌جای روش‌های غیرمؤثر نظیر تنبیه استفاده کنند.

کد مقاله 33344
تعداد بازدید 237

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397