• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر آموزش حل مسئله به مادران بر فرایندهای خانوادگی و شیوه‌های فرزندپروری آن‌ها
تعداد صفحات 12
نویسنده محسن شکوهی یکتا - سعید اکبری زردخانه - اکرم پرند - مریم محمودی - پریسا مشروطی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 1 پیاپی 6
تاریخ انتشار بهار - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 40-29
زبان فارسی
کلید واژه فرزندپروری  حل مسئله  تهران  آموزش مادران  فرزندپروری مستبدانه  فرزندپروری سهل گیرانه  فرآیند خانوادگی  مهارت‌های حل مسئله  کودکان دبستانی  دانش‌آموزان دبستانی  رابطه والد فرزند  کودکان پیش دبستانی  آموزش مهارت حل مسئله  سبک فرزندپروری  سبک ارتباطی خانواده  
چکیده زمینه و هدف: امروزه سبک­ های ارتباطی خانواده و نحوه ارتباط والد- کودک، از آموزش­ های حل مسئله تأثیر می ­­پذیرد. هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش حل مسئله به مادران بر شیوه­ های فرزندپروری و فرایندهای خانوادگی است.
روش: پژوهش حاضر از نوع شبه­ آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون تک‌گروهی است. جامعه آماری مشتمل بر مادران دانش‌آموزان پیش ­دبستانی و دبستانی شهر تهران در سال 1392 بود. نمونه مورد مطالعه شامل 55 نفر از مادران این دانش ­آموزان بود که به روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع ­آوری داده ­ها از دو پرسشنامه سبک ­های فرزندپروری بامریند (1967) و مقیاس فرایندهای خانوادگی سامانی (1386) استفاده شد.
یافته­ ها: یافته ­ها نشان دادند شرکت در دوره آموزش مهارت­ های حل مسئله اثر مثبتی بر عملکرد شرکت ­کنندگان در سبک ­های فرزندپروری و فرایندهای خانوادگی آنها داشته است؛ به‌طوری‌که این برنامه منجر به بهبود مهارت ارتباطی، انسجام و احترام متقابل، و مهارت مقابله والدین شده و سبب کاهش استفاده والدین از شیوه­ های فرزندپروری سهل‌گیرانه و مستبدانه شده است.
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر آموزش مهارت‌های حل مسئله به منظور بهبود سبک ­های فرزندپروری و کیفیت ارتباط­ های بین ­فردی درون خانواده و فرایندهای خانوادگی پیشنهاد می­ شود. شرکت در این برنامه با بهبود روابط و تغییر شیوه­ های فرزندپروری سهل ­گیرانه و مستبدانه می­ تواند موجب افزایش تجربه پیامدهای مطلوب توسط فرزندان، بهبود کیفیت روابط والد- فرزند و تبعات مطلوب روانی و اجتماعی گردد. به این ترتیب، مداخله حاضر را می‌توان به‌عنوان مداخله­ ای مفید به درمانگران­ پیشنهاد کرد.

کد مقاله 33342
تعداد بازدید 248

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397