• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر آموزش برنامه تحول نوجوان به والدین بر ارتباط والد فرزند و کارکرد خانوادگی
تعداد صفحات 11
نویسنده سعید اکبری زردخانه - مریم محمودی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) سال 2 شماره 2 پیاپی 3
تاریخ انتشار تابستان - 1394
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 57-47
زبان فارسی
کلید واژه تهران  فرآیند خانوادگی  تحول نوجوان  رابطه والد فرزند  آموزش والدین  کارکرد خانواده  
چکیده زمینه و هدف: نوجوانی مرحله مهمی از تحول هر فرد است و امروزه توجه ویژه ­ای در پژوهش­ های مختلف به این دوره می‌شود. پژوهش حاضر با هدف مطالعه تأثیر برنامه آموزشی تحول نوجوان به والدین بر ارتباط والد- فرزند و کارکرد خانوادگی انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع شبه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس‌آزمون تک گروهی است. روش نمونه‌گیری به‌ صورت در دسترس و شامل 40 نفر از مادران دانش ­آموزان مدارس غیرانتفاعی شهر تهران بود. برنامه آموزشی تحول نوجوان هفته­ ای یک ‌بار و طی 5 جلسه دوساعته اجرا شد. ابزارهای مورد استفاده شامل سیاهه رابطه والد- کودک (جرارد، 1994) و مقیاس فرایندهای خانوادگی (سامانی، 1386) بود. برای تحلیل داده­ ها از تحلیل واریانس چندمتغیری با طرح اندازه­ گیری مکرر استفاده شد.
یافته ­ها: یافته‌ها نشان دادند که برنامه آموزشی مذکور تأثیر معناداری بر یکی از خرده­ مقیاس ­های ارتباط والد- کودک داشته و موجب شده که ایجاد محدودیت افزایش یابد. همچنین نتایج نشان داد برنامه آموزشی بر خرده­­ مقیاس­های انسجام و احترام متقابل، مهارت مقابله، تصمیم­ گیری، و حل مسئله اثر معناداری داشته است در حالی‌که بر خرده ­مقیاس ­های مهارت­ های ارتباطی و باورهای مذهبی اثر معناداری نداشته است.
نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج برنامه آموزشی، می‌توان برنامه آموزش تحول نوجوانی را به‌ عنوان برنامه‌ای مؤثر به خصوص برای بهبود کارکرد خانوادگی پیشنهاد داد.

کد مقاله 33340
تعداد بازدید 214

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397