• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر تعارض کار خانواده و بهزیستی روانشناختی زنان متأهل شاغل در شرکت مخابرات
تعداد صفحات 10
نویسنده آمنه حاجی کرم - محمد قمری - مجتبی امیری مجد
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت اجتماعی - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 2
تاریخ انتشار بهار - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 148-139
زبان فارسی
کلید واژه زنان شاغل  زنان متأهل  زنان کارمند  تعارض کار خانواده  تهران  بهزیستی روان‌شناختی  واقعیت درمانی  واقعیت درمانی گروهی  زنان متأهل شاغل  کارمندان متأهل  شرکت مخابرات  
چکیده زمینه و هدف: تعارض کار- خانواده نوعي اصطکاک نقش ها است که در آن فشارهاي ناشي از حيطه کار و خانواده از برخي جهات متقابل و ناسازگار است که بهزیستی زنان شاغل را تحت تأثیر قرار می دهد. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر تعارض کار- خانواده و بهزیستی روانی زنان متأهل شاغل در شرکت مخابرات بود.
روش و مواد: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری اين پژوهش كليه کارکنان زن متأهل شرکت مخابرات منطقه تهران در سال 1396 بود که 60 نفر به طور دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. مداخله درمانی برای گروه آزمایش اجرا شد. داده ها با استفاده از مقیاس بهزیستی روانشناختی و پرسشنامه تعارض کار-خانواده جمع آوری شد. تحلیل داده ها، با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و نرم افزار SPSS-22 انجام شد.
یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن آزمودنی ها در گروه آزمایش (4/4) 7/38 و گروه گواه (6/4) 2/37 بود. میانگین (انحراف معیار) تعارض کار-خانواده گروه آزمایش در پیش آزمون (9/1) 1/17 بود که در پس آزمون به (3/2) 9/14 کاهش یافت (01/0 > P) اما میانگین (انحراف معیار) گروه گواه در پیش آزمون، (6/1) 5/16 بود که در پس آزمون به (4/1) 1/16 رسید که این تفاوت از نظر آماری معنادار نبود. میانگین (انحراف معیار) بهزیستی روان شناختی گروه آزمایش در پیش آزمون (7/7) 6/41 بود که در پس-آزمون به (9/7) 4/47 افزایش یافت (001/0 > P) اما میانگین (انحراف معیار) گروه گواه در پیش آزمون، (4) 5/41 بود که در پس آزمون به (9/3) 8/42 رسید که این تفاوت از نظر آماری معنادار نبود.
نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که واقعیت درمانی گروهی منجر به کاهش تعارض کار-خانواده و افزایش بهزیستی روان شناختی زنان متأهل شاغل در شرکت مخابرات شده است.

کد مقاله 33330
تعداد بازدید 274

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397