• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روان‌شناختی و تاب‌آوری نوجوانان بدون سرپرست
تعداد صفحات 10
نویسنده زهرا بحرینی - غلامرضا ثناگوی محرر
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت اجتماعی - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 1
تاریخ انتشار زمستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 79-70
زبان فارسی
کلید واژه دختران نوجوان  بی‌سرپرست  نوجوانان تهرانی  کودکان بی‌سرپرست  تهران  بهزیستی روان‌شناختی  دختران بی‌سرپرست  درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)  تاب‌آوری  پسران نوجوان  نوجوانان بی‌سرپرست  تاب‌آوری نوجوانان  پسران بی‌سرپرست  
چکیده زمینه و هدف: نوجوانان بدون سرپرست در مقایسه با افراد عادي در معرض مشکلات بسیاری هستند که می تواند بر بهزیستی روانی و تاب آوری آنها تأثیرگذار باشد. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روان شناختی و تاب آوری نوجوانان بدون سرپرست بود.
روش و مواد: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه پسران و دختران نوجوان تحت پوشش بهزیستی شهر تهران در سال 96-1395 بود. 60 نفر از این نوجوانان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه همتاسازی شدند و مداخله درمانی برای گروه آزمایش اجرا شد. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس بهزیستی روان شناختی و تاب آوری بود. تحلیل داده ها، با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و نرم افزار SPSS-22 انجام شد.
یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن آزمودنی های گروه آزمایش (1/2) 1/15 و گروه گواه (3/2) 4/15 سال بود. میانگین (انحراف معیار) بهزیستی روان شناختی گروه آزمایش در پیش آزمون (9/1) 5/128 بود که در پس آزمون به (2/1) 7/134 افزایش یافت (01/0 > P) اما میانگین گروه گواه در پیش آزمون، (1/2) 127 بود که در پس آزمون به (2/2) 128 رسید که این تفاوت از نظر آماری معنادار نبود. میانگین (انحراف معیار) تاب آوری گروه آزمایش در پیش آزمون (3/1) 4/45 بود که در پس آزمون به (9/1) 2/51 افزایش یافت (01/0 > P) اما میانگین (انحراف معیار) گروه گواه در پیش آزمون، (5/2) 4/42 بود که در پس آزمون به (5/2) 7/42 رسید که این تفاوت از نظر آماری معنادار نبود.
نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد توانسته تاب آوری و بهزیستی روان شناختی نوجوانان بدون سرپرست را افزایش دهد.

کد مقاله 33327
تعداد بازدید 242

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397