• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر تمایزیافتگی و تعارضات زناشویی در زنان مراجعه کننده به خانه‌های سلامت تهران
تعداد صفحات 8
نویسنده محمد محمدی پور - حمیده شجاعی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت اجتماعی - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 2
تاریخ انتشار بهار - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 188-181
زبان فارسی
کلید واژه مشکلات زناشویی  تهران  تمایزیافتگی  ذهن آگاهی  تعارض زناشویی  
چکیده زمینه و هدف: به دلیل ماهیت تعامل زوج ها گاهی اوقات پیش می آید که اختلاف نظر روی می دهد و در نتیجه زوج ها نسبت به همدیگر احساس خشم، ناامیدی و نارضایتی می کنند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر تمایزیافتگی و تعارضات زناشویی در زنان مراجعه کننده به خانه های سلامت تهران بود.
روش و مواد: روش پژوهش از نوع تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل زنان مراجعه کننده به خانه های سلامت شهر تهران بود که تعداد 60 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به در دو گروه آزمايشي و كنترل قرار گرفتند. برای به دست آوردن داده ها از پرسشنامه های تعارض‌هاي زناشويي، تمایزیافتگی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک تحلیل كواريانس چند متغيره و با استفاده از نرم افزار SPSS-21 انجام شد.
یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن مشارکت کنندگان در گروه آزمایش 4/34 (1/6) و گروه گواه 8/32 (6/5) سال بود. آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی موجب افزایش نمرات تعارض زناشویی در گروه آزمایش با میانگین (انحراف معیار) (3/4) 26 به (4/4) 7/35 (01/0 > P) و تمایزیافتگی از (3/5) 5/42 به (5/8) 4/50 شد (01/0 > P) اما در گروه گواه تغییرات معنی دار نبود.
نتیجه گیری: مطالعه نشان داد آموزش ذهن آگاهی بر تمایزیافتگی و تعارضات زناشویی زنان موثر بود. بنابراین می توان از این روش برای مشکلات زناشویی زنان استفاده نمود.

کد مقاله 33318
تعداد بازدید 252

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397