• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش انسانیت‌زدایی در بروز همسرآزاری از دیدگاه زنان قربانی خشونت‌ خانگی: یک مطالعه کیفی
تعداد صفحات 11
نویسنده هما شهبازی - منصوره السادات صادقی - لیلی پناغی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت اجتماعی - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 3
تاریخ انتشار تابستان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 185-175
زبان فارسی
کلید واژه همسرآزاری  خشونت خانگی  خشونت خانگی علیه زنان  خشونت علیه زنان  تهران  انسانیت زن  خشونت شوهر  مطالعه کیفی  تاکتیک‌های حل تعارض  زنان خشونت دیده  انسانیت‌زدایی  شی انگاری  حیوان انگاری  
چکیده زمینه و هدف: انسانیت زدایی، انکار انسان بودن یک فرد است و یکی از ارکان اساسی بروز خشونت های بین فردی و بین گروهی در مطالعات پیشین شناخته شده است. نقش انسانیت زدایی در خشونت علیه زنان در مطالعات پیشین محدود به خشونت جنسی و خارج از بافت روابط صمیمی بود. بنابراین هدف مطالعه حاضر تعیین نقش انسانیت زدایی در بروز همسرآزاری است.
روش و مواد: مطالعه حاضر به روش کیفی از نوع نظریه زمینه ای انجام شد و مشارکت کنندگان در دو مرحله انتخاب شدند. در مرحله اول 120 زن به صورت در دسترس در مناطق مختلف شهر تهران در پارکها، مساجد و غیره انتخاب شدند. از این افراد خواسته شد تا مقیاس تاکتیکهای حل تعارض (CTS2 ) را تکمیل نمایند.
60 زن از این 120 زن که نمره هر یک از خشونتهای تجربه شده توسط آنها در مقیاس تاکتیکهای حل تعارض ( CTS2 ) بالاتر از صدک بیست و پنجم به دست آمد به صورت هدفمند انتخاب شدند. در مرحله دوم بین 60 نفر انتخاب شده، با استفاده از نمونه گیری نظری مصاحبه عمیق صورت گرفت. اطلاعات در این مطالعه با مصاحبه با 10 مشارکت کننده به اشباع نظری رسید. داده ها در این مطالعه با روش Strauss و Corbin تحلیل شد.
یافته ها: بر اساس تحلیل داده ها مشخص شد که انسانیت زدایی در مطالعه حاضر در قالب دو مقوله شی انگاری شامل زیرمقوله های بی ارزشی، بی اختیاری در عمل، توانایی درک پایین و بی احساسی و حیوان انگاری شامل زیرمقوله های توانایی درک پایین، تکانشگری و بی منطقی مشاهده میشود. همچنین در این مطالعه مشخص شد که در قالب پدیده مرکزی، زنان قربانی همسرآزاری انسانیت زدایی را عاملی برای بروز همسرآزاری می دانند.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های مطالعه حاضر زنان قربانی همسرآزاری، انسانیت زدایی در دو شکل شی انگارانه
و حیوان انگارانه در بروز همسرآزاری نقش دارد. بر این اساس میتوان از روشهای تعدیل کننده انسانیت زدایی برای کاهش میزان بروز همسرآزاری استفاده کرد.

کد مقاله 33311
تعداد بازدید 248

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397