• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه ویژگی‌های شخصیتی و امید زنان سرپرست خانوار با تمایل یا عدم تمایل به ازدواج مجدد
تعداد صفحات 10
نویسنده شهلا اروجلو - آناهیتا خدابخشی‌ کولایی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت اجتماعی - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 2
تاریخ انتشار بهار - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 110-101
زبان فارسی
کلید واژه ازدواج مجدد  شخصیت زن  امید به زندگی  شخصیت  زنان سرپرست خانوار  تهران  سازگاری  امید  مسئولیت‌پذیری  روان آزرده خویی  برون‌گرایی  زنان شهر تهران  ویژگی‌های شخصیتی زنان  پنج عامل شخصیت  ازدواج مجدد زن  سازگاری زنان  امید به زندگی زنان  مسئولیت‌پذیری زنان  پذیرا بودن  
چکیده زمینه و هدف: پديده‌اي به نام زن سرپرست خانوار، يک واقعيت اجتماعي است که امروز در تمام جوامع به چشم مي‌خورد و به دلايل مختلف به وجود مي‌آيد. تحقيقات پيشين نشان داده است زنان سرپرست خانوار از آسيب پذيرترين افراد جامعه هستند. از اين رو، این مطالعه با هدف مقايسه ويژگي هاي شخصيتي و اميد به زندگي زنان سرپرست خانوار با تمایل یا عدم تمایل به ازدواج مجدد انجام شد.
روش و مواد: اين پژوهش از نوع علي مقايسه اي است. 140 سرپرست خانوار (25 تا 50 سال) به روش نمونه گيري طبقه اي خوشه اي 70 زن سرپرست خانوار با تمايل به ازدواج مجدد و 70 زن سرپرست خانوار بدون تمايل به ازدواج مجدد در شهر تهران در سال 1394 انتخاب شدند. ابزار اندازه گيري شامل مقياس اميد Snyder و مقياس شخصيتي پنج عاملي (FFI-NEO) مي باشد. داده ها با استفاده از آزمون t مستقل مورد تحليل قرار گرفت.
یافته ها: یافته ها نشان داد تفاوت معناداري بين روان آزرده‌خويي ( 047/0 = P )، برون گرايي (006/0 = P)، پذيرا بودن (001/0 = P) در زنان سرپرست خانوار با و بدون تمايل به ازدواج مجدد وجود داشت. علاوه بر اين، بين مسئوليت پذيري (14/0 = P)، سازگاري (88/0 = P) و همچنين متغير اميد (650/0 = P) در زنان سرپرست خانوار با و بدون تمايل به ازدواج مجدد تفاوت معناداري وجود نداشت.
نتیجه گیری: زنان سرپرست خانوار با ويژگي شخصيتي برون‌گرايي و پذيرا بودن تمايل بيشتر به ازدواج مجدد دارند و زنان سرپرست خانوار با ويژگي شخصيتي آزرده‌خويي تمايل کمتري براي ازدواج مجدد دارند. بنابراين، بايد برنامه هاي آموزشي براي افزايش برون‌گرايي و پذيرا بودن در زنان سرپرست خانوار در جهت تغيير نگرش به ازدواج مجدد و در نهايت کاهش مشکلات فردي و اجتماعي مدنظر قرار بگيرد.

کد مقاله 33297
تعداد بازدید 227

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397