• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش کارکرد خانواده در پیش بینی گرایش به اختلالات اعتیادی و مرتبط با مواد در دانش‌آموزان 16 تا 19 ساله
تعداد صفحات 10
نویسنده حجت الله پیرزاده - علی محمد نظری - کیانوش زهراکار - رضا بابایی گیوی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت اجتماعی - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 1
تاریخ انتشار زمستان - 1394
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 30-21
زبان فارسی
کلید واژه اعتیاد  حل مسئله  گرایش به اعتیاد  عملکرد خانواده  دانش‌آموزان  دانش‌آموزان دبیرستانی  دانش‌آموزان پسر دبیرستانی  کارکرد خانواده  کرج (شهرستان)  ابراز عواطف  دانش‌آموزان پسر  اختلالات اعتیادی  
چکیده زمینه و هدف: اعتیاد یکی از مهم ترین آسیب های اجتماعی است که سلامت فرد، خانواده و جامعه را به خطر می اندازد. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش عملکرد خانواده در پیش بینی گرایش به مواد مخدر در دانش آموزان 16 تا 19 ساله انجام شد.
روش و مواد: این مطالعه به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر کرج در سال 93-1392 تشکیل دادند که مشتمل بر 15000 دانش آموز بودند. بر اساس جدول Krejcie and Morgan تعداد اعضای نمونه 375 نفر تعیین گردید که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. گردآوری داده ها با استفاده از مقیاس استعداد اعتیاد weed (APS) و ابزار سنجش خانواده Epstein (FAD) انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-18 انجام شد.
یافته ها: يافته ها نشان داد که که مؤلفه های حل مسئله و ابراز عواطف با گرایش به اعتیاد رابطه منفی و معنادار دارند (05/0 > P). نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز بیانگر این بود که مؤلفه های حل مسئله و ابراز عواطف با یکدیگر 074/0 از تغییرات گرایش به اعتیاد را تبیین می کنند.
نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که مولفه های حل مساله و ابراز عواطف از متغیر کارکرد خانواده توانایی پیش بینی گرایش به اعتیاد دانش آموزان را دارند.

کد مقاله 33294
تعداد بازدید 249

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397