• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی رابطه خشونت جسمی و کلامی عاطفی تجربه شده و حمایت اجتماعی ادراک شده با افسردگی پس از زایمان در زنان
تعداد صفحات 10
نویسنده نرگس سادات رحمت الهی - آناهیتا خدابخشی‌ کولایی - لادن منصور - تقی پورابراهیم
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت اجتماعی - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 2
تاریخ انتشار بهار - 1394
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 148-139
زبان فارسی
کلید واژه حمایت اجتماعی  افسردگی زنان  خشونت عاطفی  افسردگی پس از زایمان  خشونت جسمانی  حمایت اجتماعی ادراک‌ شده  تهران  خشونت جسمی علیه زنان  خشونت تجربه شده  بعد از زایمان  زنان شهر تهران  زنان افسرده  خشونت کلامی  خشونت تجربه شده در زنان  خشونت هیجانی  
چکیده مقدمه: انواع خشونت در زنان بويژه در دوره بعد از زايمان تاثيرات منفي متعددي را به همراه دارد. همچنين، حمايت اجتماعي يکي از فاکتورهاي افزايش دهنده سلامت روان در اين زمان به شمار مي آيد. بنابراين، هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين خشونت جسمي، کلامي- عاطفي و حمايت اجتماعي در زنان مبتلا به افسردگي پس از زايمان مي باشد.
روش: اين پژوهش از نوع همبستگي توصيفي است. جامعه متشکل از زنان مبتلا به افسردگي پس از زايمان در شهر تهران در سال 93-94 مي باشد. 140 زن مبتلا به افسردگي پس از زايمان به روش نمونه گيري هدفمند انتخاب شدند. ابزار اندازه گيري عبارتند از پرسشنامه افسردگي ادينبورگ (EPDS)، پرسشنامه شيوه هاي تعارض در اختلافات زناشويي (CTS-2)، مقياس حمايت اجتماعي ادراک شده چند بعدي (MSPSS). داده ها با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون و رگرسيون چندگانه مورد تحليل قرار گرفت.
نتايج: يافته ها نشان داد که رابطه بين نمره کلي خشونت و افسردگي پس از زايمان از نظر آماري معنادار مي باشد (p < 0.001)، با اين وجود رابطه معناداري بين خشونت کلامي-هيجاني و افسردگي پس از زايمان وجود ندارد (p < 0.001). همچنين، نمره کلي حمايت اجتماعي درک شده و افسردگي پس از زايمان از نظر آماري معنادار است. بعلاوه، خشونت و حمايت اجتماعي ادراک شده به ترتيب؛ 9/16% و 319/0-% واريانس افسردگي پس از زايمان را پيش بيني مي کنند.
نتيجه گيري: اين نتايج تاکيد دارند که خشونت و نبود حمايت اجتماعي ابتلا به افسردگي پس از زايمان را افزايش مي دهد. بنابراين، اين عوامل خطرزا مي بايست در مداخلات درماني و برنامه هاي پيشگيري افسردگي مورد توجه قرار گيرند.

کد مقاله 33292
تعداد بازدید 279

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397