• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل نقش دین و نهادهای دینی در سیاست‌گذاری ایدز در ایران
تعداد صفحات 14
نویسنده رحیم خدایاری زرنق - حمید رواقی - علی محمد مصدق راد - خورشید مبصری
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 4
تاریخ انتشار پائیز - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 102-89
زبان فارسی
کلید واژه دین  ایران  پیشگیری از بیماری ایدز  سیاست‌گذاری  ایدز  تحلیل سیاست  نهادهای دینی  
چکیده سابقه و هدف: بیماری ایدز پدیده‌یی اجتماعی است که در بررسی آن باید به فرهنگ، سنت و باورهای دینی جامعه‌ توجه خاصی کرد. ازاین‌رو، پژوهش حاضر با هدف تحلیل نقش دین در سیاست‌گذاری کنترل ایدز در ایران صورت گرفته است.
روش کار: این پژوهش، کیفی از نوع تحلیل محتوا و با رویکرد استقرایی است که در آن از منظر عوامل مؤثر بر سیاست‌گذاری؛ با ۳۰ نفر از سیاست‌گذاران، افراد مطلع کلیدی، ذی‌نفعان و بیماران؛ مصاحبه‌ی نیمه­ ساختاریافته صورت گرفت و حدود ۲۱ سند سیاستی بررسی شد. داده­ های به‌‎دست‌آمده نیز به‌روش تحلیل چارچوب و با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA تجزیه و تحلیل شد. در این پژوهش همه‌ی موارد اخلاقی رعایت شده است. علاوه‌براین، نویسندگان مقاله هیچ‌گونه تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.
یافته‌ها: بعد از فرایند کدگذاری، حدود ۳۰۰ کد اولیه استخراج شد. این کدها بعد از بررسی‌های مکرر در سه حیطه‌ی ذیل مجزا شد: نقش دین و عوامل پیش‌برنده و بازدارنده‌ی آن در سیاست‌ها؛ نقش‌های متفاوت روحانیت در قالب مرجع دینی، سیاست‌مدار و مشاور؛ و همچنین چگونگی ایفای نقش نهادها و مؤسسه‌های دینی در فرایند سیاست‌گذاری ایدز.
نتیجه‌گیری: دین و طرز تفکر (ایدئولوژی) برآمده از آن، کارکردهای پیش­ برنده و بازدارنده‌ی پرقدرتی در اجرای برنامه­ های کنترل و پیشگیری از ایدز دارد. بی‌توجهی به جنبه‌ی مذهبی جامعه‌ی ایرانی، سبب اثربخشی اندک سیاست­ها و به‌دست نیامدن نتیجه‌ی مناسب در کنترل ایدز شده است.

کد مقاله 33279
تعداد بازدید 194

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397