• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه خودکنترلی و جهت‌گیری مذهبی با نگرش به روابط قبل از ازدواج در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رباط کریم
تعداد صفحات 14
نویسنده رسول برزگر خضری - آناهیتا خدابخشی‌ کولایی
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 4
تاریخ انتشار پائیز - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 18-5
زبان فارسی
کلید واژه روابط پیش از ازدواج  جهت‌گیری مذهبی  خودکنترلی  دانشجو  رابطه با جنس مخالف  دانشگاه آزاد اسلامی  جهت‌گیری مذهبی درونی  جهت‌گیری مذهبی بیرونی  رباط کریم  نگرش به روابط قبل از ازدواج  نگرش به ارتباط با جنس مخالف  
چکیده سابقه و هدف: امروزه ارتباط قبل از ازدواج یکی از موضوعات مهم جامعه محسوب می­شود که می­تواند سلامت جوانان را متأثر سازد. از طرفی نقش مذهب و خودکنترلی نیز در بررسی مشکلات بهداشت روانی دارای اهمیت ویژه‌یی است. به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط خودکنترلی و جهت­ گیری مذهبی با نگرش به روابط قبل از ازدواج انجام شده است.
روش کار: در این پژوهش که به‌روش همبستگی صورت گرفته، ۳۵۷ نفر از دانشجویان، به‌صورت نمونه­ گیری طبقه‌یی انتخاب شدند و پرسش‌نامه‌ی خودکنترلی تانجی، پرسش‌نامه‌ی جهت­ گیری مذهبی آلپورت و پرسش‌نامه‌ی نگرش به روابط قبل از ازدواج با جنس مخالف را تکمیل کردند. داده ­ها نیز از طریق آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. در این پژوهش همه‌ی موارد اخلاقی رعایت شده است. علاوه‌براین، نویسندگان مقاله هیچ‌گونه تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که بین خودکنترلی و جهت­ گیری مذهبی درونی (r = ۰/۱۴۸)، خودکنترلی و جهت‌گیری مذهبی بیرونی (r = -۰/۱۵۳)، خودکنترلی و نگرش به رابطه‌ی قبل از ازدواج (r = -۰/۱۰۷)، جهت ­گیری مذهبی درونی و نگرش به رابطه‌ی قبل از ازدواج (r = -۰/۱۷۴) و همچنین جهت­ گیری مذهبی بیرونی و نگرش به رابطه‌ی قبل از ازدواج (r = ۰/۱۹۷) در دانشجویان رابطه‌ی معناداری وجود دارد.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به‌دست آمده، جهت­ گیری مذهبی و خودکنترلی از عوامل تأثیرگذار بر نگرش افراد به روابط قبل از ازدواج با جنس مخالف است. با بررسی جهت­ گیری مذهبی و خودکنترلی می­توان این نگرش افراد را پیش­ بینی کرد.

کد مقاله 33278
تعداد بازدید 200

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397