• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارتباط جهت‌گیری مذهبی با قصد فرزندآوری و تعداد فرزندان موجود و مطلوب، از نظر زنان شاغل در مرکزهای منتخب شهر تهران
تعداد صفحات 12
نویسنده مرضیه ساعی قره ناز - گیتی ازگلی - فهیمه حاجی زاده بنده قرا - زهره شیخان - ملیحه نصیری - شراره جان‌نثاری
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 1
تاریخ انتشار زمستان - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 90-79
زبان فارسی
کلید واژه زنان شاغل  باروری زنان  فرزندآوری  تعداد فرزندان  جهت‌گیری مذهبی  تعداد فرزندان ایده‌ آل  تهران  رفتار زنان  رفتار باروری  تصمیم به فرزندآوری  تعداد فرزندان واقعی  
چکیده سابقه و اهداف: با توجه به کاهش باروری که به­ دنبال کاهش تمایل به فرزند­آوری رخ می­دهد و همچنین اهمیّت توجه به میزان باروری و افزایش زنان شاغل طی سالیان اخیر، در شرایط کنونی ایران، مطالعه­ حاضر با هدف تعیین ارتباط جهت­ گیری مذهبی با قصد فرزندآوری و تعداد موجود و مطلوب فرزندان، از نظر زنان شاغل در مرکزهای منتخب شهر تهران انجام شد.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه­ مقطعی، ۲۰۰ زن شاغل دارای شرایط لازم (به­ دلیل اینکه بیش از دو سوم زنان شاغل، در وزارت آموزش­ و­ پرورش و مرکزهای تابع وزارت بهداشت مشغول به­ کار هستند)، از بیمارستان­های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مرکزهای منتخب آموزش­ و­ پرورش، به­ صورت در دسترس انتخاب شدند. داده­ ها با استفاده از پرسشنامه­ حاوی اطلاعات دموگرافیک، سؤال­های تعیین­ کننده­ جهت­ گیری مذهبی، سؤال­های رفتار باروری (شامل سؤال­ های مربوط به قصد فرزندآوری و تعداد فرزند موجود و مطلوب) جمع­ آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ ها از آمارهای توصیفی و تحلیلی همبستگی استفاده شد. علاوه­ بر این، سطح معنی­ داری نیز ۰۵/۰ در نظر گرفته شد. این پژوهش تمام موارد اخلاقی مرتبط را رعایت کرده است.
یافته‌ها: در این مطالعه، میانگین و انحراف معیار سنی واحـدهای پـژوهش ۱۱/۸ ± ۵۵/۳۷ سال بود و ۵۷ درصد شرکت­ کنندگان دارای یک فرزند و یا بدون فرزند بودند. بیشتر واحدهای پژوهش (۵/۶۰ درصد) دارای جهت­ گیری مذهبی عالی بودند. میانگین و انحراف معیار تعداد موجود و تعداد مطلوب فرزند، به­ ترتیب ۸۱/۰ ± ۳۱/۱ و ۷۹/۰ ± ۰۳/۲ بود و ۲۱ درصد شرکت­ کنندگان نیز قصد فرزندآوری در آینده را داشتند. بر اساس آزمون همبستگی، بین تعداد موجود و مطلوب فرزند با نمره­ جهت­ گیری مذهبی، همبستگی آماری معناداری وجود داشت ( ۰۵/۰ p ).
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که جهت ­گیری مذهبی از عامل­های تأثیرگذار بر تعداد مطلوب و موجود فرزندان زنان شاغل است. بر این اساس، توجه به امور فرهنگی مبتنی بر تربیت دینی در خانواده و نیز برنامه­ ریزی­ ها و سیاست­گذاری­ های جمعیتی توصیه می­شود.

کد مقاله 33274
تعداد بازدید 189

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397