• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی عوامل مؤثر در تصمیم‌گیری زنان برای سقط عمدی جنین و نگرش اعتقادی و شرعی آنان در این‌باره
تعداد صفحات 11
نویسنده مرتضی عبدالجباری - مرضیه کرمخانی - نسرین سحرخیز - محمدامین پورحسینقلی - معصومه شکری خوبستانی
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 4
تاریخ انتشار پائیز - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 54-44
زبان فارسی
کلید واژه سقط جنین  سقط جنین عمدی  تصمیم زنان  نگرش شرعی  نگرش اعتقادی  
چکیده سابقه و اهداف: سقط جنین از نظر علم پزشکی انواعی دارد که شامل سقط جنین طبیعی، طبّی، ضربه­ ای و جنایی می­ شود. با وجود افزایش کمّی و کیفی روش­ های پیشگیری از بارداری و افزایش سطح آگاهی جامعه در این­ باره­، حاملگی ناخواسته یکی از مشکلات دوران بارداری است. وقتی مادران باردار با حاملگی ناخواسته مواجه می­ شوند، ناگزیر به سقط جنایی دست می­ زنند­.
مواد و روش‌ها: این پژوهش، از نوع مطالعه­ توصیفی است که در آن به زنان مراجعه­ کننده به مرکزهای بهداشتی، درمانی و آموزشی منتخب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با سابقه­ سقط عمدی در ۱۰ سال اخیر، پرسش‌نامه­ محقق­ ساخته، داده شد. روش نمونه­ گیری به­ صورت تصادفی و تعداد نمونه­ لازم ۳۶۹ نفر بوده است. یافته­ های پرسش­نامه با نرم افزار SPSS (نسخه‌ی ۱۷) مورد تحلیل قرار گرفته است.
یافته‌ها: یافته ­های مطالعه نشان می­ دهد که حدود ۲۶ درصد افراد در زمان انجام سقط ۲۶ سال داشتند و همچنین میزان تحصیلات ۸/۴۱ درصد افراد دیپلم بود. شایع­ ترین علت انجام سقط در حدود ۲۰ درصد افراد مشکلات مالی و در حدود ۱۵ درصد افراد اختلافات خانوادگی بود. حدود ۵۰ درصد واحدهای پژوهش، مهم­ترین مشوق شان برای انجام سقط، همسرانشان بودند؛ و نیز ۲۹ درصد واحدهای پژوهش در هفته­ هشتم و ۵/۱۷ درصد آنان در هفته­ هفتم بارداری، اقدام به سقط کرده­ اند. حدود ۴/۴۲ درصد افراد سقط جنین را حرام دانسته و تنها ۳/۴ درصد افراد اقدام­ کننده به سقط، دیه­ مربوط به آن را پرداخت کرده ­اند.
نتیجه‌گیری: سقط جنین از موضوع­ های بحث­ انگیزی است که می­ توان آن را نمونه­ ای از معضل­ های اجتماعی، فقهی و غیره برشمرد؛ از­این­ رو، ضروری است که در جامعه­ ایرانی- اسلامی، به آن به­ طور جدی توجه شود. نتایج این مطالعه نشان داد که شایع­ترین علت سقط جنین، مشکلات مادی بوده و مهم­ترین مشوق به سقط جنین، همسران و نگرش اعتقادی افراد نیز نسبت به سقط جنین ضعیف بوده است.

کد مقاله 33273
تعداد بازدید 195

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397