• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان عوامل تسهیل کننده و بازدارنده رعایت حجاب کامل توسط دانشجویان: یک مطالعه کیفی
تعداد صفحات 11
نویسنده فروزان آتش‌زاده شوریده - جمیله محتشمی - مرتضی عبدالجباری - مرضیه کرمخانی
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 3
تاریخ انتشار تابستان - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 24-14
زبان فارسی
کلید واژه حجاب  رعایت حجاب  عوامل بازدارنده  مطالعه کیفی  عوامل تسهیل کننده  گراندد تئوری  حجاب دانشجویان  حجاب کامل  ترک حجاب  
چکیده سابقه و اهداف: رعایت حجاب، یک ارزش­ اسلامی و تکلیف الهی مورد تأکید است و در محیط دانشگاه ضرورت آن بیش­ از پیش احساس می­شود. بد­حجابی، پدیده­ ای اجتماعی است که برای پی بردن به عوامل­ آن، باید جوانب اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن بررسی شود. هدف از این پژوهش، تبیین عوامل­ تسهیل­ کننده و بازدارنده­ رعایت حجاب کامل برای دانشجویان بوده است.
مواد و روش‌ها: این مطالعه، بخشی از مطالعه­ ای است که به روش گراندد تئوری انجام شده. داده­ ها با مصاحبه­ نیمه­ ساختار یافته از ۱۲ دانشجوی ترک حجاب کرده، ۱۱ نفر دانشجوی با حجاب، سه استاد مشاور، دو معاون فرهنگی و سه نفر از اعضای خانواده­ دانشجویان ترک حجاب کرده، جمع­ آوری شد. مشارکت­ کنندگان با نمونه­ گیری هدفمند و نظری انتخاب شدند و تجزیه و تحلیل داده­ ها با روش تحلیل مقایسه­ مداوم کوربین و اشتراوس (۲۰۰۸) انجام شد.
یافته‌ها: تقیّد به معنویات، که عاملی تسهیل­ کننده در رعایت حجاب دانشجویان است، با اخلاق­ مداری، دین­ مداری و خوف و رجا، انتزاع شد؛ و تردید در باورها، که عاملی بازدارنده در رعایت حجاب کامل دانشجویان شناخته شد، با سه زیرطبقه­ فطرت­ گریزی، باورهای دینی سطحی و شناخت دینی ناکافی، انتزاع شد.
نتیجه‌گیری: رعایت حجاب کامل، با تقیّد به معنویات تقویت می­شود؛ و تردید در باورها، حجاب را تضعیف می­کند؛ بنابراین به منظور ترویج و توسعه­ حجاب لازم است به شرایط زمینه ای و علّی رویارویی با حجاب توجه کرد و برای تقویت باورها و ارزش­ها، اقدام­های لازم به عمل آورد.

کد مقاله 33272
تعداد بازدید 202

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397