• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه رضایت زناشویی و هوش اخلاقی و رابطه آن با عدم تعهد اخلاقی در مردان
تعداد صفحات 8
نویسنده مریم قزوینی - آناهیتا خدابخشی‌ کولایی - لادن منصور - ابوالقاسم خوش کنش
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 4
تاریخ انتشار پائیز - 1394
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 11-4
زبان فارسی
کلید واژه رضایت زناشویی  تهران  پیمان همسری  پیمان‌شکنی زناشویی  هوش اخلاقی  تعهد اخلاقی  پیمان زناشویی  پایبندی مردان  عدم تعهد اخلاقی  رضایت زناشویی مردان  مردان پیمان‌شکن  مردان غیر پیمان‌شکن  
چکیده سابقه و اهداف: مطالعه‌های پيشين نشان داد، عدم تعهد اخلاقي تأثيرهای مخربي بر بُعدهای مختلف سلامت رابطه‌ی زناشويي، چون صميميت و اعتماد بين زوجين، دارد. بنابراين، ضروري است تا عامل‌هاي مؤثر در ايجاد عدم تعهد اخلاقي بررسي شود. به نظر مي‌رسد کمبودهاي فردي و بين فردي در عامل‌هايي چون عدم رضايت زناشويي و هوش اخلاقي، زوج‌ها را در شروع رابطه‌ی جديد ترغيب مي­کند. هدف پژوهش حاضر، مقايسه‌ی رضايت زناشويي و هوش اخلاقي در مردان پايبند به تعهد اخلاقي و ناپایبند به تعهد اخلاقي است.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر، ازنوع توصيفي- مقايسه‌یي است. نمونه‌ی پژوهش حاضر، شامل ۱۰۰ مرد پيمان‌شکن و ۱۰۰مرد غير پيمان‌شکن است که از طريق نمونه‌گيري هدفمند در شهر تهران انتخاب شدند. آن‌ها به سئوال‌های سه ابزار پژوهشيِ پرسش‌نامه‌ی رضايت زناشويي، شاخص هوش اخلاقي و پرسش‌نامه‌ی پيمان‌شکني پاسخ دادند. تحليل آماري با استفاده از آزمون تي مستقل و نرم‌افزار Spss نسخه‌ی ۱۸ انجام شد.
یافته‌ها: يافته‌ها نشان داد که تفاوت معناداري بين رضايت زناشويي در مردان ناپايبند به تعهد اخلاقي (۲۵/۱۰۱ ± ۵۳/۱۴) و پايبند به تعهد اخلاقي (۷۲/۱۱۷ ± ۵۶/۱۵) وجود دارد (t = ۷,۷۳, p < ۰.۰۰۱). همچنين، هوش اخلاقي به‌طور معناداري در مردان ناپايبند به تعهد اخلاقي ( ۱۵/۱۳۸ ± ۷۲/۱۳) کم‌تر از گروه مردان پايبند به تعهداخلاقي (۲۸/۱۴۷ ± ۸۰/۱۱) است (p < ۰.۰۰۱, t = ۵.۰۴).
نتیجه‌گیری: بر طبق نتيجه‌ی پژوهش حاضر، رضايت زناشويي و هوش اخلاقي، نقش مهمي در عدم پايبندي به تعهد اخلاقي مردان دارد. از اين‌رو، اين متغيرها را بايد فاکتورهایي مؤثر در فرايند درماني پيشگيرانه در نظر گرفت و در بازسازي رابطه درمانگرانِ خانواده و زوج مورد توجه قرار داد.

کد مقاله 33267
تعداد بازدید 178

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397