• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان همبستگی تمایزیافتگی خود و نوروزگرایی با طلاق عاطفی در دانشجویان متأهل دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر
تعداد صفحات 8
نویسنده حورالعین رضوانی - حسن صائمی
مشخصات نشریه دوماهنامه مديريت ارتقاي سلامت شماره 2 پیاپی 36
تاریخ انتشار فروردین و اردیبهشت - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 30-23
زبان فارسی
کلید واژه دانشجویان متأهل  تمایزیافتگی  طلاق عاطفی  آمیختگی عاطفی  دانشگاه آزاد اسلامی  تمایزیافتگی خود  نوروزگرایی  واکنش‌‌های عاطفی  گسلش عاطفی  دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر  آمیختگی با دیگران  موقعیت مواضع شخصی  
چکیده مقدمه: طلاق عاطفی مهم‌ترین عامل تزلزل خانواده و موجب شکاف عاطفی خانواده می‌شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی بین تمایزیافتگی و نوروزگرایی با طلاق عاطفی در دانشجویان متأهل شهر آزادشهر در سال 1396 انجام گرفت.
روش کار: در این پژوهش توصیفی- همبستگی، 278 دانشجو به روش نمونه گیری در دسترس، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده‌ها نیز از سیاهه خود تمایزیافتگی اسکورن و فریدلندر (Skowron & Friedlander The Differentiation of Self Inventory)، سیاهه پنج عاملی شخصیت نئو (NEO Five-Factor Personality Inventory) و همچنین پرسشنامه طلاق عاطفی گاتمن (Gottman Emotional Divorce Questionnaire) که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی مورد تأیید قرار گرفته است، استفاده شد. پس از جمع‌آوری پرسشنامه‌ها، داده‌ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 19 تحلیل شد.
یافته‌ها: میانگین نمره متغیرهای خود تمایزیافتگی، نوروزگرایی و طلاق عاطفی، به ترتیب، 76/10 ± 105، 25/1 ± 24/16 و 21/5 ± 58/8 به دست آمد. همچنین نتایج آزمون همبستگی نیز نشان داد که که میان خود تمایزیافتگی و طلاق عاطفی همبستگی منفی وجود داشت. از میان ابعاد مختلف خودتمایز یافتگی، رابطه بین سه متغیر واکنش عاطفی، گسلش عاطفی و آمیختگی با دیگران با طلاق عاطفی مثبت بود. بعلاوه، همبستگی بین موقعیت مواضع شخصی با طلاق عاطفی، منفی بود. در نهایت نیز مشخص گردید که میان نوروزگرایی و طلاق عاطفی رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت.
نتیجه گیری: با افزایش خود تمایز یافتگی و کاهش نوروزگرایی، میزان طلاق عاطفی در زوجین کاهش می‌یابد. همچنین میانگین بالای نمره کسب شده در طلاق عاطفی، علائم طلاق عاطفی در میان پاسخگویان مشهود می‌باشد. پیشنهاد می‌گردد دوره‌های آموزشی در رابطه با صفات روانی مخرب نوروزگرایی و عواقب آن برای دانشجویان برگزار گردد.

کد مقاله 33227
تعداد بازدید 246

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397