عنوان | سنجههای عقل و نقل در مسئله حجاب با محوریت تقوی |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه عقل و دین - مدرسه نورالثقلین - مصوب حوزوی سال 10 پیاپی 19 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 206-187 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | پوشش حجاب عقل مسئله حجاب تقوا نقل |
چکیده |
بحث از پوشش و حجاب از منظر عقل و نقل، اهتمامی است تا این حقیقت را بیان کند که حجاب حکمی شرعی و دستوری عبادی همانند سایر تکالیف شرعی است و با محوریت تقوای الهی، پایبندی به آن نشانه عبودیت و گردن نهادن به فرامین شرعی میباشد. از آن جا که ذات اقدس الهی بر اساس مصالح و مفاسد واقعی، برنامه زندگی سعادتمندانه را برای بندگانش ترسیم نموده است؛ لذا عقل سلیم حکم میکند که انسان باید تابع اوامر و نواهی الهی بوده و خداوند را بدین واسطه تعبد نماید؛ زیرا دین در اجرایی کردن احکام، قویتر از عقل عمل مینماید؛ از اینرو ضرورت دارد تا دین، عقل را در تحقّق اجرای احکامی که خود نیز آن را درک میکند یاری نماید و اینگونه دین بزرگترین خدمت خویش را به عقل که در واقع حامی و حافظ آن است انجام میدهد. تازه های تحقیق نتیجهگیری با بررسی عقلی و نقلی موضوع پوشش و حجاب با محوریت تقوا دریافتیم که: الف) زن و مرد مسلمان باید بدانند که پذیرش عملی این تکلیف شرعی به مثابه پایبندی به سایر تکالیف دینی مانند نماز، روزه، حج و...، امری لازم و ضروری است. ب) حجاب دارای جنبه دینی و صرفاً دستوری الهی و وظیفهای شرعی و واجبی تشریعی است که تن دادن و پذیرش عملی این واجب الهی، صرفاً به منزله فرمانبرداری و تسلیم بودن در برابر امر خداوند است و از آنجا که ذات اقدس الهی آگاه به مصالح خفی و باطن امور است؛ لذا عقل سلیم حکم میکند که تابع اوامر و نواهی الهی باشد و خداوند را بدین واسطه تعبد نماید. ج) علیرغم تأکید و سفارش اسلام نسبت به توجّه و اهتمام به این واجب الهی، شرع هرگز نخواسته با توسّل به هر روش و استفاده از هر راه، نظر خویش را بر جامعه تحمیل نماید؛ بلکه پذیرش این مهم را با محور قرار دادن تقوی و ایمان به ذات اقدس الهی، به انتخاب آگاهانه مردم مسلمان موکول کرده است. د) وجوب حجاب بر زن مسلمان، صرفاً مصون ماندن مرد مسلمان از گناه نیست؛ زیرا که اسلام، پوشش را بر جنس زن واجب نکرده است؛ بلکه فقط این وظیفه را بر عهده زن مسلمان آزاد قرار داده است که خود، نشانه تعبدی محض بودن حکم حجاب است. ه) از آن جا که دین در اجرایی کردن احکام، قویتر از عقل عمل میکند، توجیهات دیگر و فلسفهبافیهای عقلی در جهت توجیه کامل مسئله حجاب، ضرورتی نداشته؛ بلکه لازم است با تأکید بر بُعد دینی و قانون الهی بودن حجاب، مکانت و جایگاه آن مشخص گردیده و در جهت ترویج و یا دفاع از حجاب بر تعبّدی بودن و جنبه تکلیف شرعی بودن آن تأکید شود و نه فلسفهبافی. |
کد مقاله | 33219 |
تعداد بازدید | 271 |
|