عنوان
|
تحلیل مداخله خانوادهها و اجتماعات محلی در فرایندهای آموزشی و مدیریتی مدارس با استفاده از مدل نظری همپوشانی حوزههای تأثیر |
تعداد صفحات
|
44 |
نویسنده
|
آذر شهری - ناصر شیربگی - کیوان بلندهمتان |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه مديريت بر آموزش سازمانها - انجمن مديريت آموزشي ايران - علمی پژوهشی سال 7 شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
210-167 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مدرسه کرمانشاه دانشآموزان دوره ابتدایی معلمان ابتدایی مدیران مدارس جامعه محلی مداخله والدین مداخله جامعه محلی مدل همپوشانی حوزههای تأثیر مداخله خانواده فرایندهای آموزشی مدارس فرایندهای مدیریتی مدارس
|
چکیده
|
هدف کلی این پژوهش تحلیل مداخلۀ خانواده ها و اجتماعات محلی در فرایندهای آموزشی و مدیریتی مدارس با استفاده از مدل نظری «همپوشانی حوزههای تأثیر» بود. روش تحقیق از نوع ترکیبی تبیینی (کمی – کیفی) بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان، مدیران و والدین دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر کرمانشاه بود. تعداد ۳۱۱ نفر از معلمان و مدیران و ۳۸۱ نفر از والدین دانش آموزان بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در بخش کمی دو پرسشنامه و در بخش کیفی یک پروتکل مصاحبه نیمه ساختیافته بود. تحلیلها دادههای نشان داد که مدارس انتخابشده والدین را در بعد والدگری، حمایت داوطلبانه، یادگیری در خانه، مشارکت در تصمیمگیری و ارتباطات مداخلۀ دادند اما در بعد همکاری با اجتماع محلی سطح مداخلۀ پایین بود. نتایج تحلیل پرسشنامه دوم نشان داد والدین در تمام گونههای مداخله، مداخلۀ بالای دارند اما در گونه حمایت داوطلبانه و مشارکت در تصمیمگیری مداخلۀ کمتر است. از دادههای حاصل از بخش کیفی در ارتباط با تأثیر مداخله بر یادگیری، مقوله های مانند نهادینه کردن ارزش های اجتماعی، آموزشی و مذهبی توسط اجتماعات محلی و والدین، تقویت رفتارهای مربوط به یادگیری استخراج گردید. در خصوص موانع مداخله مقوله های مانند شرایط و ویژگیهای والدین، شرایط و ویژگی های دانش آموزان، عدم انعطاف معلمان، مشکلات اقتصادی و نبود فرهنگ مداخله احصا گردید.
|