• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل مداخله خانواده‌ها و اجتماعات محلی در فرایندهای آموزشی و مدیریتی مدارس با استفاده از مدل نظری هم‌پوشانی حوزه‌های تأثیر
تعداد صفحات 44
نویسنده آذر شهری - ناصر شیربگی - کیوان بلندهمتان
مشخصات نشریه دوفصلنامه مديريت بر آموزش سازمان‌ها - انجمن مديريت آموزشي ايران - علمی پژوهشی سال 7 شماره 2
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 210-167
زبان فارسی
کلید واژه مدرسه  کرمانشاه  دانش‌آموزان دوره ابتدایی  معلمان ابتدایی  مدیران مدارس  جامعه محلی  مداخله والدین  مداخله جامعه محلی  مدل همپوشانی حوزه‌های تأثیر  مداخله خانواده  فرایندهای آموزشی مدارس  فرایندهای مدیریتی مدارس  
چکیده هدف کلی این پژوهش تحلیل مداخلۀ خانواده ­ها و اجتماعات محلی در فرایندهای آموزشی و مدیریتی مدارس با استفاده از مدل نظری «هم‌پوشانی حوزه‌های تأثیر» بود. روش تحقیق از نوع ترکیبی تبیینی (کمی – کیفی) بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان، مدیران و والدین دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر کرمانشاه بود. تعداد ۳۱۱ نفر از معلمان و مدیران و ۳۸۱ نفر از والدین دانش آموزان به‌عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در بخش کمی دو پرسشنامه و در بخش کیفی یک پروتکل مصاحبه­ ­نیمه ساخت‌یافته بود. تحلیل‌ها داده‌های نشان داد که مدارس انتخاب‌شده والدین را در بعد والدگری، حمایت داوطلبانه، یادگیری در خانه، مشارکت در تصمیم‌گیری و ارتباطات مداخلۀ دادند اما در بعد همکاری با اجتماع محلی سطح مداخلۀ پایین بود. نتایج تحلیل پرسشنامه دوم نشان داد والدین در تمام گونه‌های مداخله، مداخلۀ بالای دارند اما در گونه حمایت داوطلبانه و مشارکت در تصمیم‌گیری مداخلۀ کمتر است. از داده‌های حاصل از بخش کیفی در ارتباط با تأثیر مداخله بر یادگیری، مقوله­ های مانند نهادینه کردن ارزش های اجتماعی، آموزشی و مذهبی توسط اجتماعات محلی و والدین، تقویت رفتارهای مربوط به یادگیری استخراج گردید. در خصوص موانع مداخله مقوله های مانند شرایط و ویژگی­های والدین، شرایط و ویژگی های دانش آموزان، عدم انعطاف معلمان، مشکلات اقتصادی و نبود فرهنگ مداخله احصا گردید.

کد مقاله 33092
تعداد بازدید 212

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397