• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رضایت زناشویی و عوامل مؤثر بر آن در سالمندان شهر کاشان در سال 1394
تعداد صفحات 9
نویسنده فاطمه ایزدی اونجی - حمیدرضا گیلاسی - علی حاجی باقری - علیرضا یزدانی
مشخصات نشریه دوماهنامه فیض شماره 2 پیاپی 105
تاریخ انتشار خرداد و تیر - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 200-192
زبان فارسی
کلید واژه رضایت زناشویی  سالمندان  عوامل مؤثر  عوامل مرتبط  عوامل مؤثر بر رضایت زناشویی  کاشان (شهرستان)  
چکیده سابقه و هدف: رضایت زناشویی یکی از عوامل تعیین ­کننده رضایت از زندگی در سالمندان است که خود تحت تأثیر عوامل زیادی قرار دارد. هدف از این مطالعه بررسی رضایت زناشویی و عوامل مؤثر بر آن در سالمندان شهر کاشان بود.
مواد و روش ­ها: این مطالعه از نوع مقطعی است که روی 400 نمونه سالمند تحت پوشش مراکز بهداشتی- درمانی شهرستان کاشان در سال 1394 انجام گرفت. متد نمونه­ گیری به روش چندمرحله­ ای بود. برای جمع ­آوری داده ­ها از پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه فارسی انریچ استفاده شد. آنالیز داده ­ها با استفاده از آزمون­ های کای دو، فیشر، همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون لجستیک انجام شد.
نتایج: نمره میانگین رضایت زناشویی در سالمندان 3/12 ± 89/107 بود. نمره میانگین در زیرمقیاس رضایت جنسی، ارتباطات، حلّ تعارض و تحریف آرمانی به ترتیب 5/48 ± 31/82، 4/32 ± 30/3، 4/1 ± 29/29، 3/1 ± 16/39 بودند. در آزمون تک ­متغیره متغیرهای سطح تحصیلات، درآمد، مالکیت خانه، ازدواج مجدد، مشکل جسمی و مدت ازدواج با رضایت زناشویی ارتباط معنی­ دار آماری داشتند (0/05 > P) ولی متغیرهای سن، جنس، شغل، مصرف سیگار، تعداد فرزندان و رژیم چنددارویی با رضایت زناشویی ارتباط معنی­ دار آماری نداشتند ( 0/05 P ). این عوامل 18 درصد واریانس را تبیین می­ کردند.
نتیجه ­گیری: رضایت زناشویی سالمندان در محدوده متوسط قرار دارد. بنابراین در برنامه ­ریزی­ های بهداشتی برای بهبود رضایت زناشویی سالمندان باید به عوامل مرتبط به آن از قبیل: درآمد، مالکیت خانه، ازدواج مجدد و مشکل جسمی توجه نمود.

کد مقاله 33070
تعداد بازدید 170

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397