• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ترجمه و روان‌سنجی مقیاس‌های پیشگیرانه عفونت‌های قابل انتقال از راه جنسی در زنان
تعداد صفحات 7
نویسنده سارا کاظمی - محمود طاووسی - فاطمه زارعی
مشخصات نشریه دوماهنامه پایش - پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی - علمی پژوهشی سال 18 شماره 2 پیاپی 84
تاریخ انتشار فروردین و اردیبهشت - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 189-183
زبان فارسی
کلید واژه روایی  مقیاس  روان‌سنجی  پایایی  عفونت‌های منتقله جنسی  ترجمه  
چکیده مقدمه: با توجه به اهمیت ارزیابی پیشگیری از عفونت‌های قابل انتقال از راه جنسی در گروه آسیب‌پذیر زنان این مطالعه با هدف ترجمه و ارزیابی روایی و پایایی مقیاس های پیشگیرانه عفونت‌های قابل انتقال از راه جنسی در زنان برای اولین بار در ایران طراحی گردید.
مواد و روش کار: ابتدا نسخه فارسی چهار مقیاس پیشگیری از عفونت‌های قابل انتقال از راه جنسی در زنان با روش ترجمه و باز ترجمه تهیه شد. روایی محتوای مقیاسهای پیشگیرانه عفونت‌های قابل انتقال از راه جنسی در زنان (دانش، آسیب‌پذیری درک شده، خودکارآمدی و قصد) با استفاده از اجماع متخصصان بصورت کیفی و کمی (تعیین شاخص روایی محتوا و نسبت روایی محتوا) و سپس روایی صوری آن ها بصورت کیفی و کمی (تعیین امتیاز تأثیر) مورد بررسی و تائید قرار گفت. پایایی پرسشنامه از روش آزمون-باز آزمون (محاسبه ضریب همبستگی درون طبقه‌ای) و نیز بررسی همبستگی درونی ( محاسبه ضریب آلفا-کرونباخ) تعیین شد.
یافته ها: وفق نتایج طیف مقادیر محاسبه شده برای نسبت و شاخص روایی محتوای گویه های چهار مقیاس مورد بررسی به ترتیب (1/00- 0/56) و (1/00- 0/83) و امتیاز تاثیر همه آن ها بالاتر از 1/5 بود. در بررسی پایایی طیف ضریب همبستگی درون طبقه‌ای و ضریب آزمون آلفاکرونباخ گویه های چهار مقیاس به ترتیب (0977- 0/846) و (0/85- 0/66) محاسبه شد.
بحث و نتیجه گیری: نتایج روان‌سنجی در این مطالعه نشان داد نسخه فارسی چهار مقیاس پیشگیری از عفونت‌های قابل انتقال از راه جنسی در زنان، از روایی و پایایی مطلوب برخوردار است و از آن ها می‌توان به‌ عنوان ابزاهایی مفید و کاربردی در ارزیابی دانش، آسیب‌پذیری درک شده، خودکارآمدی و قصد پیشگیری از عفونت‌های قابل‌انتقال از راه جنسی در زنان استفاده کرد.

کد مقاله 33031
تعداد بازدید 155

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397