• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش میانجی‌گرانه احساس امنیت روانی در رابطه خوش‌بینی و خودشفقت‌ورزی با بهزیستی روان‌شناختی در همسران جانباز
تعداد صفحات 8
نویسنده ابراهیم نامنی - مریم باقریان کاخکی
مشخصات نشریه فصلنامه طب جانباز - پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 43
تاریخ انتشار بهار - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 108-101
زبان فارسی
کلید واژه بهزیستی روان‌شناختی  مشهد  همسران جانبازان  خوش‌ بینی   احساس امنیت روانی  امنیت روانی  شفقت خود  
چکیده اهداف: پس از اتمام جنگ و با برگشت رزمندگان به خانواده، به سبب استرس­های ناشی از جنگ و اثر مخرب آن بر روح و روان جانبازان، تاثیرات نامطلوب جنگ بر خانواده، به‌خصوص همسر همچنان ادامه می‌یابد. هدف این پژوهش، بررسی نقش میانجی‌گرایانه احساس امنیت روانی در رابطه خوش‌بینی و خودشفقت‌ورزی با بهزیستی روان‌شناختی در همسران جانباز بود.
ابزار و روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع تحلیل مسیر، 226 نفر از همسران جانباز تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران شهر مشهد در زمستان 1396 به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه بهزیستی روان‌شناختی ریف، پرسش‌نامه شفقت خود ریس و همکاران، پرسش‌نامه خوش‌بینی زندگی شییر و کارور و پرسش‌نامه امنیت روانی مزلو بود. داده‌ها توسط نرم‌افزارهای Amos 20 و SPSS 22 و با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، روش تحلیل مسیر و مدل‌یابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: بین احساس امنیت با خوش‌بینی و خودشفقت‌ورزی، همچنین بین خوش‌بینی، خودشفقت‌ورزی و احساس امنیت با بهزیستی روان‌شناختی همبستگی مثبت و معنی‌داری وجود داشت ( 0.05 p ) اما احساس امنیت روانی در رابطه بین خوش‌بینی و خودشفقت‌ورزی با بهزیستی روان‌شناختی نقش میانجی‌گرانه داشت. شاخص‌های مربوط به برازش مدل مسیر نشان‌دهنده برازش نسبتا مطلوب مدل بود ( ۰.۰۵ p < ).
نتیجه گیری: رابطه خوش بینی و خودشفقت ورزی با بهزیستی روان شناختی یک رابطه خطی ساده نیست و احساس امنیت روانی می تواند این رابطه را میانجی نماید.

کد مقاله 32935
تعداد بازدید 236

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397