• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی همدلی عاطفی همسران جانبازان بر اساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تاب‌آوری
تعداد صفحات 7
نویسنده مهناز مغانلو - معصومه حسینی
مشخصات نشریه فصلنامه طب جانباز - پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 43
تاریخ انتشار بهار - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 99-93
زبان فارسی
کلید واژه همسران جانبازان  تنظیم شناختی هیجان  سبک‌های شناختی تنظیم هیجان  تاب‌آوری  رباط کریم  همدلی عاطفی  
چکیده اهداف: پس از اتمام جنگ و با برگشت رزمندگان به خانواده، به سبب استرس‌های ناشی از جنگ و اثر مخرب آن بر روح و روان افراد، تاثیرات نامطلوب جنگ بر خانواده، به‌خصوص همسران آنان همچنان ادامه دارد. تحقیق حاضر با هدف پیش‌بینی همدلی عاطفی در همسران جانبازان بر اساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تاب‌آوری انجام شد.
ابزار و روش‌ها: در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی در سال 1395، تعداد 306 نفر از همسران جانبازان مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره بنیاد شهید شهرستان رباط‏ کریم با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه‌های همدلی عاطفی لودیس، تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی و پرسش‌نامه تاب‌آوری کونور و دیویدسون بود. داده‌ها پس از جمع‌آوری، توسط نرم‌افزار SPSS 21 و با استفاده از آزمون‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: بین راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان (0.73 = r) و تاب‌آوری (0.99 = r) با همدلی عاطفی همبستگی مثبت و معنی‌دار مشاهده شد (001/0 = p)، ولی بین راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان و همدلی عاطفی همبستگی معنی‌داری مشاهده نشد (0.418 = p).
از بین متغیرهای پیش بین، تنها تاب آوری و راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان قادر بودند به صورت مثبت و معنی دار متغیر ملاک همدلی عاطفی را در همسران جانبازان پیش بینی کنند ( ۰.۰۵ p < ).
نتیجه گیری: راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان و تاب آوری به صورت مثبت می توانند همدلی عاطفی در همسران جانبازان را پیش بینی نمایند.

کد مقاله 32934
تعداد بازدید 210

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397