• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش خانواده، مدرسه و رسانه در پیشگیری از وقوع جرم با تأکید بر معیارهای بین‌المللی حاکم بر تعهد دولت‌ها در آموزش افراد
تعداد صفحات 22
نویسنده شهرام محمدی - طیبه بیژنی میرزا - مهدی حاتمی
مشخصات نشریه فصلنامه تدریس پژوهی - دانشگاه کردستان سال 6 شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 254-233
زبان فارسی
کلید واژه حقوق بشر  نقش خانواده  بزهکاری کودکان  تأثیر رسانه  پیشگیری از جرم  ارتکاب جرم  رسانه‌های جمعی  پیشگیری از بزهکاری  نقش مدرسه  راهکارهای اجتماعی  پیشگیری کنشی  پیشگیری اجتماعی رشد مدار  حق آموزش  
چکیده پیشگیری در واژه‌شناسی به معنای جلوگیری و دفع آمده است. پیشگیری اجتماعی از مجموعه‌ای اقدامات تشکیل می‌شود که به انواع محیط‌های فرد تأثیر می‌گذارند که این محیط‌ها در فرآیند جامعه‌پذیری یک فرد نقش داشته و دارای کارکردهای اجتماعی هستند. در این راستا مدرسه، خانواده و رسانه در یک مقطع زمانی ویژه مؤثرند. دغدغه پیشگیری اجتماعی تربیت و آموزش صحیح است و بر اساس تئوری‌های فرآیند اجتماعی، بزهکاری تابعی از جامعه‌پذیری افراد می‌باشد. کیفیت جامعه‌پذیری در شروع بزهکاری مؤثر است. نهادهای اجتماعی (خانواده و مدرسه) دارای کارکردی آموزشی و تربیتی هستند و اگر رسالت خود را به‌درستی انجام ندهند، اولین خلل در زمینۀ جامعه‌پذیری فرد ایجاد شده و درواقع زمینه ارتکاب جرم فراهم می‌شود. لذا مرکز اصلی راهکارهای اجتماعی پیشگیری از بزهکاری توجه به مدرسه و خانواده است. بهبود نظام آموزشی و گنجاندن دروس مروج قانون و قانون پذیری در کتب درسی و استفاده از برنامه‌های حمایتی ناظر به خانواده و هدایت درست برنامه‌های رسانه‌ها می‌توانند راه‌های مؤثری در جهت حمایت از کودکان در معرض خطر باشد. در این خصوص رسانه‌های جمعی نیز می‌توانند با پرداختن به برنامه‌های اصولی و کارشناسی شده از بروز برخی انحرافات اجتماعی بکاهند. نمی‌توان از این نکته غافل شد که دولت‌ها به‌عنوان چتری گسترده عمل می‌نماید و تأثیر تعیین‌کننده‌ای بر فعالیت‌های مدرسه، خانواده و رسانه در تعلیم و تربیت کودکان می‌گذارد.

کد مقاله 32921
تعداد بازدید 245

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397