• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان الگوی فضایی فقر و طلاق در شهر قائمشهر
تعداد صفحات 19
نویسنده عامر نیک‌پور - میلاد حسنعلی زاده
مشخصات نشریه دوفصلنامه جغرافیای اجتماعی شهری – دانشگاه شهید باهنر کرمان شماره 2 پیاپی 13
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 125-107
زبان فارسی
کلید واژه فقر  طلاق  قائم شهر (شهرستان)  تحلیل فضایی  فقر شهری  
چکیده تبیین موضوع: فقر شهری پیامدهای نامطلوب زیادی دارد که یکی از آن­ها طلاق است. هدف این مقاله، بررسی پراکندگی جغرافیایی شاخص ­های فقر و طلاق در سطح بلوک ­های آماری شهر قائمشهر و ارتباط آن دو با یکدیگر است.
روش: مقاله حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی - تحلیلی می­ باشد. برای بی­ مقیاس­ سازی شاخص­های فقر شهری و شاخص طلاق از روش فازی استفاده شده ­است. سپس شاخص ­های فقر و طلاق در محیط نرم افزار ArcGIS با روش لکه ­های داغ و خودهمبستگی موران تحلیل فضایی می­شوند و جهت بررسی رابطه فقر و طلاق از آزمون رگرسیون چند متغیره و پیرسون در محیط نرم­ افزار SPSS استفاده می­شود.
یافته‎ها: یافته ­ها نشان می ­دهد که 9/54 درصد مساحت و 54 درصد جمعیت شهر قائمشهر فقیر و خیلی فقیر می­ باشد. همچنین 14/1 درصد از کل جمعیت، 64/0 درصد از جمعیت مردان و 63/1 درصد از جمعیت زنان نیز در وضعیت بی­ همسر بر اثر طلاق قرار دارند. جمعیت زنان طلاق گرفته 5/2 برابر مردان طلاق گرفته می­ باشد که بیشتر در مرکز و شمال شرق شهر تمرکز دارند. بر اساس نتایج رگرسیون چندمتغیره، شاخص­های تراکم نفر در اتاق، تراکم اتاق در واحد مسکونی، بار تکفل، بار معیشت و میزان فعالیت عمومی نقش موثر و معناداری در میزان طلاق شهر قائمشهر دارند.
نتایج: بنابراین جهت انجام اقدامات لازم به منظور کاهش پدیده طلاق در شهر قائمشهر، برنامه­ ریزی دقیق برای کاهش عوامل دخیل در فقر که از عوامل اصلی طلاق به شمار می­روند، امری ضروری به نظر می­رسد.

کد مقاله 32892
تعداد بازدید 246

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397