عنوان
|
بررسی برنامه درسی تربیت جنسی در دوره ابتدایی مبتنی بر دیدگاه معلمان و ارائه راهکارهای مطلوب از دیدگاه متخصصان |
تعداد صفحات
|
26 |
نویسنده
|
رضا محمدبیگی - علیرضا فقیهی - فائزه ناطقی - لیلا جولایی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه نظريه و عمل در برنامه درسي - انجمن مطالعات برنامه درسي - دانشگاه خوارزمي سال 6 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
166-141 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تربیت جنسی محتوای تربیت جنسی دانشآموزان دوره ابتدایی معلمان ابتدایی برنامههای درسی نگرش معلمان دوره ابتدایی برنامه درسی دوره ابتدایی دیدگاه متخصصین
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی برنامه درسی تربیت جنسی در دوره ابتدایی انجام شده است. روش تحقیق ترکیبی از نوع اکتشافی است. در مرحله اول دیدگاه متخصصان به شیوه پدیدارشناسی بررسی و در نهایت ویژگی مطلوب در عناصر چهارگانه استخراج گردید. در مرحله دوم روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شد. یافته ها نشان می دهد که وضعیت تربیت جنسی در برنامه درسی دانش آموزان چندان مطلوب نیست، اهداف بیشتر ناظر بر بعد شناختی و در حد نسبتا متوسط است که بعد عاطفی و مهارتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. محتوای بسیار اندک و ناچیز نتوانسته است فرصت مناسبی برای تربیت جنسی دانش آموزان فراهم آورد و نیاز به توجه مضاعف و بازنگری جدی دارد به تناسب روش های آموزشی و همچنین ارزشیابی هم با توجه به کاستی و ضعف محتوای آموزشی نمی تواند چندان موثر باشد. بطور کلی نتایج حاصل بیانگر آنست برنامه ریزی منسجم و منطقی در زمینه برنامه درسی تربیت جنسی وجود ندارد.
|