عنوان | مقایسه عملکرد خانواده در دانشآموزان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای و عادی |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | ماهنامه رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 8 شماره 1 پیاپی 34 |
تاریخ انتشار | فروردين - 1398 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 182-175 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | عملکرد خانواده دانشآموزان عادی دانشآموزان دوره ابتدایی اختلال نافرمانی مقابلهای دانشآموزان پسر دانشآموزان پسر دوره ابتدایی بستان آباد (شهرستان) |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر، مقایسه عملکرد خانواده در دانش آموزان دارای اختلال نافرمانی مقابله ای و عادی بود. روش پژوهش از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران دانش آموزان پسر مشغول به تحصیل در مقطع ابتدایی شهرستان بستان آباد در سال تحصیلی 95-1394 بودند. نمونه پژوهش شامل 122 مادر بود. بدین منظور با استفاده از نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای تعداد 300 نفر از مادران دانش آموزان به عنوان نمونه اولیه انتخاب شدند و پس از تکمیل پرسشنامه علایم مرضی کودک CSI-4، توسط آنها تعداد 61 مادر با دانش آموز اختلال نافرمانی مقابله ای تشخیص داده شد و سپس 61 مادر با دانش آموز عادی بر اساس سن، میزان تحصیلات و تعداد فرزندان با این گروه همتاسازی شدند. همچنین جهت اطمینان کامل از نمونه دانش آموزان دارای اختلال نافرمانی مقابله ای مصاحبه ساختاری بر اساس DSM-5 نیز اجرا شد. سپس پرسشنامه عملکرد خانواده (FAD) توسط مادران هر دو گروه تکمیل گردید. برای تحلیل داده های پژوهش از آزمون لوین و t-test برای دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که بین عملکرد کلی خانواده دو گروه به جزء در بعد آمیزش عاطفی تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج بیان میدارد عملکرد خانواده در دانش آموزان دارای اختلال نافرمانی مقابله ای ناسالم و ناکارآمد می باشد. |
کد مقاله | 32648 |
تعداد بازدید | 183 |
|