• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان میزان آشنایی دانش‌آموزان با تحولات بلوغ و رابطه آن با نگرش به آسیب اجتماعی
تعداد صفحات 8
نویسنده امین باقری کراچی - اکبر رضایی فرد - امیرحسین مهرابی
مشخصات نشریه فصلنامه مددکاری اجتماعی شماره 3 پیاپی 25
تاریخ انتشار پائیز - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 68-61
زبان فارسی
کلید واژه بلوغ  آسیب‌های اجتماعی  میزان آگاهی  دانش‌آموزان دبیرستانی  آگاهی‌ دانش‌آموزان دبیرستانی  دانش‌آموزان پسر دبیرستانی  دانش‌آموزان پسر  دوره اول متوسطه  داران (شهرستان)  بلوغ پسران  تحولات بلوغ  
چکیده مقدمه: هدف از این پژوهش بررسـی میزان آشنایی دانش‌آموزان با تغییر و تحولات بلوغ و رابطه آن با نگرش به آسیب‌های اجتماعی است.
روش: در این تحقیق از روش توصیفی از نوع همبستگی استفاده گردید. جامعه‌آماری این تحقیق شامل دانش‌آموزان پسر متوسطه اول شهر داران بود که یک نمونه صد و پنجاه و دو نفری از بین آنان به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب گردید. آشنایی با تحولات بلوغ پسران به کمک پرسشنامه محقق ساخته، آشنایی با تحولات بلوغ و نگرش به آسیب اجتماعی نیز به کمک پرسشنامه آقایی و تیمور تاش اندازه‌گیری شد. روایی و پایایی دو پرسشنامه بوسیله محققان مورد بررسی قرار گرفت و ضریب پایایی پرسشنامه آشنایی با تحولات بلوغ و پرسشنامه نگرش به آسیب اجتماعی به ترتیب هشتاد و پنج صدم و هشتاد صدم گزارش گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون t، تجزیه و تحلیل واریانس، خی دو و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید.
نتایج: بین میزان آگاهی دانش‌آموزان بر حسب سن پدر، سن مادر، شغل پدر، شغل مادر، سواد پدر، وضعیت اقتصادی خانواده و نوع زندگی تفاوت معناداری وجود داشت. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نیز نشان داد که همه خرده مقیاس‌های آشنایی با تحولات بلوغ، همبستگی معناداری با نگرش به آسیب اجتماعی دارند، به این معنی که هر چه افراد، بیشتر با تحولات بلوغ آشنا شوند، نگرش به آسیب‌های اجتماعی در آنان کمتر‌ می‌شود.
بحث و نتیجه‌گیری: دانش‌آموزان بایستی آمـوزش‌هـای لازمه را در رابطـه با تغییر و تحولات دوره بلوغ دریافت کنند زیرا آگاهی دانش‌آموزان از تحولات دوره بلوغ علاوه بر ارتقا سلامت جسمی آنان، باعث جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی (با توجه به رابطه به‌دست آمده بین آگاهی از تحولات بلوغ و نگرش به آسیب اجتماعی) نیز‌ می‌شود.

کد مقاله 32587
تعداد بازدید 181

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397